ویرگول
ورودثبت نام
عماد ساعدی
عماد ساعدی
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه آهنگسازی موسیقی متن پادکست برداشت خوانی؛ ماجراجویی یک بلاگر

کمتر از دو ماه از روزی که به هوای موسیقی از کار روزمره‌ام استعفا داده بودم، می‌گذشت. نمی‌دانم کار درستی کردم یا نه. اما حالم بهتر از همیشه بود. می‌گویند کائنات نشانه می‌فرستد و خودش مسیر را نشانت می‌دهد. من هم نشانه‌هایی دریافت کرده بودم و انگار که کائنات داشت با من حرف می‌زد. تصمیم گرفتم به حرفش گوش کنم.

وقتی مشغول شدم و روی موسیقی تمرکز کردم، کم‌کم این انرژی که در جهان منتشر کرده بودم، داشت به خودم برمی‌گشت. با یک موسیقی فیلم و یک پروژه موسیقی متن بازی ویدیویی شروع شد (که البته هر دو کنسل شدند). دیدم که ای بدک نیست ... می‌شود کارهایی کرد. بنابراین با جدیت بیشتری مشغول پروژه‌های شخصی‌ام شدم تا این که ۲۶ شهریور ۹۸ نیما شفیع‌زاده با من تماس گرفت.

گفت دارد روی یک پادکست کار می‌کند که در آن‌ خلاصه کتاب‌هایی را که خودش می‌خواند، شرح می‌دهد و برای آن موسیقی می‌خواهد. برایم جالب بود که نیما چه قدر با دقت به موسیقی متن پادکست نگاه کرده است:

«دیدم می‌تونه یه فرم کلی داشته باشه. مثلا بگی نیما اولش برای شروع این آهنگ ۳۰ ثانیه‌ای، آخرش این ۳۰ ثانیه، برای وسطش و سرفصل‌ها هم مثلا این ۴ مدل آهنگ رو استفاده کن که نهایتا بشه یه آلبوم برای این پادکست.»

خوشبختانه قبلا در ساختن موسیقی برای پادکست رادیو پیوست چنین تجربه‌ای را کسب کرده بودم و حرف‌های نیما را خوب می‌فهمیدم. با هم توافق کردیم و کار شروع شد. از او خواستم که درباره پادکستش بیشتر توضیح بدهد و اگر متن آن را آماده کرده، برایم بفرستد. چون رویکرد من در آهنگسازی، قصه‌گویی است و خیلی برایم مهم است که روایتم با روایت اصلی در یک راستا باشد. با این کار، بین متن و موسیقی هارمونی شکل می‌گیرد و شنیدن پادکست به یک تجربه تبدیل می‌شود.

نیما متن قسمت اول را برایم فرستاد. او در این متن، قبل از معرفی برداشت‌خوانی، خلاصه‌ای از شکل‌گیری مسیر کاری‌اش را شرح داده بود. قسمت اصلی همانجا بود. می‌دانستم که باید روی خود نیما تمرکز کنم. بعضی وقت‌ها آهنگسازی یک مسأله کاملا شخصی است. او از علاقه‌اش به نوشتن «خاطرات مسافرت» در دوران مدرسه گفته بود تا راه‌اندازی وبلاگ شخصی؛ از مطالعه بازاریابی محتوایی تا توییت کردن خلاصه کتاب؛ و نهایتا این که تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد و خلاصه کتاب‌هایی را که می‌خواند، به صورت پادکست منتشر کند.

شکلی که از مسیر نیما برای راه‌اندازی پادکست ترسیم کردم.
شکلی که از مسیر نیما برای راه‌اندازی پادکست ترسیم کردم.

هر چه این متن را می‌خواندم، چیزی به ذهنم نمی‌رسید. هر چه پای پیانو می‌نواختم، ایده‌ای نداشتم؛ انگار که مغزم از کار افتاده بود. داشتم کلافه می‌شدم. تصمیم گرفتم به سراغ راهکار مطمئن همیشگی بروم: قلم و کاغذ. خلاصه مسیری را که نیما شرح داده بود، ترسیم کردم که حاصلش شد تصویر بالا.

کمی که به این شکل نگاه کردم، دیدم نیما چه مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده تا به اینجا رسیده و حقیقتا یک ماجراجویی بوده. اینجا بود که به کلمه کلیدی برای ساختن موسیقی رسیدم: «ماجراجویی». از اینجا به بعد همه چیز درست شد و ایده‌ها یکی پس از دیگری خودشان آمدند. چند دمو ضبط کردم و برای نیما فرستادم. خوشش آمد و قرار شد روی همان‌ها کار کنم.

گفت و گوی من و نیما در حین فرآیند آهنگسازی - این اسکرین شات با کسب اجازه از طرف مقابل منتشر شده است.
گفت و گوی من و نیما در حین فرآیند آهنگسازی - این اسکرین شات با کسب اجازه از طرف مقابل منتشر شده است.

چون نیما دوست داشت موسیقی‌اش رسمی و باکلاس باشد، پیشنهاد دادم از پیانو به عنوان ساز اصلی استفاده کنیم. البته ابتدا می‌خواستم تنها پیانو باشد اما وقتی ایده‌های جدید به ذهنم رسیدند، صداهای دیگری هم می‌شنیدم. به او پیشنهاد دادم دوست دارد تنظیم فانتزی آهنگ را هم بشنود؟

نیما تنظیم فانتزی را دوست داشت. خودم هم کمی قلقلکم گرفته بود. بنابراین تصمیم گرفتیم پیانو را تنها نگذاریم و با ارکستر زهی و ساز چلستا آن را همراهی کنیم. ساختن سری اول قطعات تقریبا تمام شده بود که نیما گفت تحقیق کرده و فکر می‌کند اگر چند قطعه کوتاه برای فضاهای مختلف داشته باشیم، بهتر است. من هم که موتورم تازه گرم شده بود و چشمه ایده‌ها فوران می‌کرد، به فاصله نیم ساعت بعد، دو قطعه دیگر هم ساختم و کلکسیون قطعه‌ها تکمیل شد.

https://www.aparat.com/v/gUkH3

بعد از ساختن قطعات، نت آن‌ها را نوشتم. استودیو را برای ضبط پیانو رزرو کردم و مشغول تمرین شدم. ضبط خوب پیش رفت و نتیجه نهایی شد موسیقی متن پادکست برداشت خوانی. در این موسیقی، سعی کرده‌ام به حس ماجراجویانه و اسرارآمیزی را که در بطن این پادکست وجود دارد، به شنونده منتقل کنم. برای شنیدن پادکست برداشت خوانی به وبلاگ نیما شفیع‌زاده مراجعه کنید. همچنین می‌توانید پشت صحنه آهنگسازی برداشت خوانی را در یوتیوب تماشا کنید. در ادامه می‌توانید آلبوم موسیقی متن پادکست برداشت‌خوانی را بشنوید:

https://soundcloud.com/emadsaedi/sets/bardashtkhani-original-soundtrack

اگر خواندن تجربه آهنگسازی برایتان جذاب بود، پیشنهاد می‌کنم این مطالب را هم بخوانید:

تجربه آهنگسازی موسیقی متن برای رادیو پیوست؛ رقص قلم

تجربه آهنگسازی برای دیجیاتو؛ فناوری به زبان موسیقی

تجربه صداسازی برای پیام‌رسان پونیشا؛ برای خودت یک نوشابه باز کن


می‌توانید سایر آثار من را در اسپاتیفای، ساندکلود یا آیتونز/اپل موزیک گوش کنید.

می‌توانید ویدیوی اجراهای پیانو توسط من، پشت‌صحنه آهنگسازی کارهایم و آموزش‌های موسیقی را در کانال یوتیوبم تماشا کنید.

موسیقیموسیقی متنآهنگسازیپادکستکسب و کار
پیانیست، آهنگساز و طراح صدا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید