ویرگول
ورودثبت نام
Godin Farsi
Godin Farsi
خواندن ۲ دقیقه·۱ روز پیش

چرخه باطل کوته نظری

در سال ۱۹۸۳، مقاله‌ای قدیمی از مجله کسب‌وکار هاروارد زندگی من را تغییر داد.

در سال ۱۹۶۰، «تِد لِویت» (Ted Levitt) پروفسوری در دانشگاه HBS مقاله‌ای بسیار محبوب با عنوان «بازاریابی کوته نظری» (Marketing Myopia) در مجله Review نوشت. در این مقاله درباره شیوه متفاوتی از تفکر تغییر و بازاریابی صحبت شده است.

من دانش‌آموز (بسیار) جوانی در رشته مدیریت دانشگاه استنفورد بودم که به مصاحبه‌ای شغلی به عنوان دستیار «جیم لِوی» (Jim Levy)، مدیر عامل شرکت «اکتیویژن» (Activision) دعوت شدم. در آن زمان سریع‌ترین رشد را در تاریخ داشتند.

در آن زمان به‌جای آنکه از رزومه‌ام بگویم، با اعتمادبه‌نفس درباره پتانسیل بالا شرکت اکتیویژن، نیاز آن‌ها به رویکردی راهبردی و تمرکز زدایی از کنسول آتاری که در آن زمان ۹۸ درصد درآمدشان را تامین می‌کرد توضیح دادم.

جیم قصد داشت من را از دفترش بیرون بیندازد. فکر کردم دیگر همه چیز تمام شده است.

در همان لحظه یکی از دستیارانش با لیست پرفروش‌ترین‌های مجله «کش‌باکس» (Cashbox) وارد شد. ۹ مورد از ۱۰ عنوان برتر مجله به اکتیویژن اختصاص داشت که دو مورد بسیار معروف شده بودند.

یک ساعت بعد جیم به دفترش برگشت و من را دید که هنوز نرفته بودم. از یاد برده بود که چرا از دستم عصبانی شده و موقعیتی تابستانی را پیشنهاد داد. شغلی که قبول نکردم. البته مهم هم نبود. چرا که من نور را دیده بودم.

فکر می‌کنم تِد انگشت روی موضوعی بسیار مهم گذاشته و درس آن مقاله همچنان با من مانده است.

این هفته هاروارد نسخه‌ای ویرایش شده از بازخورد من درباره ایده تد را به نام استراتژی کوته نظری منتشر کرده است.

امیدوارم تد خوشنود باشد.

استراتژی کوته نظری متمرکز بر کارکرد است. رویکردی متمرکز بر یک خواسته، برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص که نیازمند برگزاری جلسات، برنامه‌ریزی و پاورپوینت است. استراتژی کوته نظری برای افرادی که تکنیک‌ها را به تلاش زیاد برای یافتن استراتژی مناسب ترجیح می‌دهند آزاردهنده است.

می‌توانیم از آن دوری کرده اما ابتدا باید پذیرفته و در موردش بحث و گفت‌وگو کنیم.

پ. ن: بیش از ۴۰ پادکست منتشر شده است که در این لینک مجموعه‌ای به‌روز شده از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.


لینک مرجع: https://seths.blog/2024/10/full-circle-with-myopia/

روزنوشتهست گادینکسب و کارمدیریتاستراتژی
روزنوشته‌های ست گادین به فارسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید