تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند در شرایطی که با کمک ابزارهای فناوری محور مانند نرمافزارهای تلفن همراه تعداد قدمهای خود را در طول روز ثبت کنند به طور ملموسی فعالیت بدنی را در خود افزایش میدهند.
در این تحقیق 602 شرکتکننده که دارای اضافه وزن و چاقی بودند از ساعتهای هوشمند و نرمافزارهای قدم شمار استفاده کرده و برای خود هدف تعیین کردند. پس از این شرکتکنندگان در 4 گروه طبقهبندی شدند: یک گروه تنها قدمهای خود را میشمردند سه گروه باقیمانده در روند اجرای پژوهش علاوه بر شمارش قدمها در فرایند بازیسازی با ابزارهایی چون تشویق، اهداء جایزه و یا رقابت مشارکت میکردند.
این بازی که 24 هفته به طول انجامید، در پایان ، در هر سه گروه مبتنی بر بازی ها تعداد قدم های بیشتری نسبت به گروه کنترل که فقط قدم های خود را ثبت میکردند در پرونده خود ثبت کردند.
بعد از گذشت 12 هفته از این تحقیق، بر اساس گزارشی که در ژورنال پزشکی JAMA به ثبت رسیده است، تنها افرادی که درگیر رقابت بودند برنامه را ادامه دادند.
دکتر میتت پاتل ، سرپرست اصلی این پژوهش و مدیر واحد پزشکی Nudge در دانشگاه پنسیلوانیای فیلادلفیا به خبرنگار ما گفت: "ما دریافتیم که شرکت کنندگان بیشترین انگیزه را با رقابت به دست میآورند. رقابت نفرات را ترغیب می کند که عادت های مثبت را خود تقویت کنند.".
پاتل از طریق ایمیل گفت: در طول کل دوره مطالعه نه ماهه ، میانگین شخصی که برای انجام بازی های مرحله شمارش با رقابت اختصاص داده شده است ، حدود 100 مایل بیشتر از افراد گروه کنترل بوده است.
افراد شرکت کننده به طور متوسط 39 سال سن داشتند و به طور معمول چاق بودند و شاخص توده بدنی BMI آنها 30 بوده است. در شروع مطالعه آنها بطور متوسط روزانه 6100 تا 6300 قدم ثبت می کردند.
با شروع مطالعه ، محققان از هر مشاركت كننده درخواست کردند كه هدف خود را برای افزایش تعداد قدمهای روزانه خود تعیین نماید. شرکت کنندگان می توانند میزان با 33٪ ، 40٪ ، 50٪ یا حداقل 1.500 قدم رتا در برنامه افزایشی خود بگجانند.
به عقیده پاتل گفت ، تعیین هدف قبلی می تواند به شرکتکنندگان كمك كند تا به این اهداف پایبند باشند.
افراد گروه های بازی نیز در ابتدای هر هفته 70 امتیاز کسب می کردند و برای هر روز 10 مرتبه که هدف های روزانه خود را زده یا از دست می دادند 10 امتیاز را از دست می دادند یا از دست می دادند. علاوه بر این ، افراد در گروه های بازی ها می توانند براساس عملکرد خود هر هفته بر اساس سطح بالا یا پایین حرکت کنند.
به افراد گروه های بازی در ابتدای هر هفته 70 امتیاز تعلق میگرفت. در پاین هر روز بر مبنای نزدیک شدن به هدف تعیین شده و یا فاصله گرفتن از آن ، 10امتیاز کسر یا اضافه میشد. در مجموع افراد در گروه های بازی می توانند براساس عملکرد خود هر هفته نمره مثبت یا منفی کسب نمایند.
با پایان برنامه 24 هفته ای ، افرادی که در گروه بازی قرار داشتند ، به طور میانگین 920 قدم روزانه بیشتر از گروه کنترل در کارنامه خود ثبت کردند. همانطور که پیشتر گفته شد گروه کنترل تنها قدمها را ثبت میکردند. این در حالی است که در گروه بازی ها با تشویق خانواده یا دوستان با 689 قدم روزانه بیشتر ثبت شد. علاوه بر این تیمی که در بازی و همکاری تیمی برای کسب جوایز شرکت میکردند به 637 قدم روزانه بیشتر دست یافته بودند.
بعد از 12 هفته دیگر بدون هیچ گونه بازی ، افراد در گروه رقابت هنوز به طور متوسط 569 قدم روزانه بیشتر از شرکت کنندگان در گروه کنترل که فقط مراحل را شمارش می کردند ، ثبت کردند.
این مطالعه به بررسی تاثیر فعالیت فیزیکی روزانه اضافه شده بر روی میزان کاهش وزن یا سایر مزایای سلامتی برای شرکت کنندگان نپرداخته است.
به عقیده سرپرست این تحقیق علاوه بر استفاده از قدم شمارها راههای دیگری نیز وجود برای افزایش فعالیت فیزیکی وجود دارد.
دکتر ایچیرو کاواچی ، محقق دانشگاه هاروارد T.H معتقد است: "ورزش به همراه دوست یا همسر برای دستیابی به یک هدف در مقایسه با انجام این کار به صورت انفرادی به طور قطع موثرتر خواهد بود."
کاواچی در تکمیل صحبتهای خود گفت: "اگر شما یک فرد بسیار سازمان یافته هستید ، می توانید حتی یک رقابت تیمی را در محل کار خود شروع کنید تا همه را ترغیب کنید تا از صندلی بلند شوند."
دکتر دیوید گایر ، جراح ارتوپد و متخصص طب ورزشی در چارلستون ، کارولینای جنوبی ، که در این مطالعه شرکت نکرده است ، گفت: "بازی ها حتی در شرایطی که افراد رقبای خود را نمی شناسند ، کار می کند."
او در ادامه میافزاید: "رقابت با شخص دیگری ، حتی اگر آن شخص را نشناسید ، می تواند سطح فعالیت شما را افزایش دهد." "همچنین برنامه های گوشی های هوشمند با ابزار بازی سازی وجود دارد که به شما امکان می دهد برای جوایز و حتی پول به رقابت بپردازید."