ویرگول
ورودثبت نام
مهربانی
مهربانی
خواندن ۲ دقیقه·۲۰ روز پیش

چهارچوب توسعه توازن فردی 10F - بخش سوم (Friend)

دربخش های قبلی مقدمه ای راجع به این چهارچوب ، بخش اول یعنی Faith و بخش دوم Family عرض شد ، که اگر نخوندید پیشنهاد میکنم یه نگاه بندازید مطالعه اش کنید و بعد به سراغ این بخش بیاید.

در ادامه بررسی چهارچوب توسعه توازن فردی 10F ، هرقسمت به یکی از F ها می پردازیم لازم به یادآوری هست که این مطالب برگرفته از کارگاه 10F ، دکتر نظری است که در قسمت های قبل نیز عرض شد.

این قسمت راجع به سومین F یعنی Friend صحبت میکنیم.

Friend
Friend

دوست کیست؟

تعاریف مختلفی برای این موضوع داریم اما برای درک بهتر می توان گفت دوست اگر چند ویژگی داشته باشد به سمت واقعیت یا دوست واقعی نزدیک می‌شود:

  • نسبت به تو Position Free باشد : یعنی اینکه تو چه کسی شدی و یا چه کی هستی ، خیلی برایش مهم نباشد (موقعیت تو برایش مهم نباشد).
  • درباره تو نگران باشد ( Worry About You ) : در مورد تو نگران است و تو در فهرست نگرانی‌هایش باشی نه لزوماً در زمان Pleasure ها (خوشی ها ).
  • پیوستگی در رفتار و حضور (Continuity) :‌ پیوستگی در رفتار و حضور دارد.
  • تاب‌آوری داشته باشد : در مواقع بحرانی تحمل می‌کند.

اگر این ۴ صفت را Extension زدیم (توسعه دادیم ) و رسیدیم به Family یعنی رفیقمان علاوه بر اینکه نگران من است، نگران اعضای خانواده من نیز هست آنگاه این جایگاه می‌شود شخصی که بین دوست و خانواده است که به آن دوست فامیل یا خانزاد می‌گویند.

وقتی جدول Time & Event – Friendship را با جدول Time & Event -Family ( در قسمت قبل توضیح داده شده ) ترکیب می‌کنیم، ممکن است بعضی از این دوستان، از بعضی از افراد خانواده بالاتر بیایند و هیچ اشکالی ندارد. چون حوادثی که بین من و او ردوبدل شده ، نشان داده از برخی از اعضای فامیل قابل‌اعتمادتر و... است.

(در 10F، یک ماتریس 10 در 10 داریم که F ها باهم رابطه دارند. که در جلوتر به آن می رسیم).

قانون Friend

همیشه طلبکار باش : یعنی به شیوه ای رفتار و عمل کنیم که در موضع طلب باشیم مثلا در مجموعه دادوستدهای رفتاری مثل سلام کردن ، این امر ، امری مستحب است؛ ولی جواب‌دادن سلام امری واجب است پس در سلام‌کردن پیش‌دستی کن که طلبکار باشی ( منظور اینگونه رفتار کردن است نه حالت طلبکارانه داشته باشیم) .

پایان بخش Friend

سعی کردم هر آنچه که متوجه شدم در این بخش از کارگاه رو با شما به اشتراک بگذارم ، بلکه به فهم مطالب برای خودم کمک کنه و امیدوارم به درد شما هم بخوره و شما هم بتونید استفاده کنید ازش.

خوشحال میشم اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه بکارگیری این چهارچوب دارید با من و بقیه به اشتراک بذارید و همینطور در بخش های بعد به سایر F ها (۷ مورد باقی مانده ) می پردازیم. اگر نقد یا نظری به هریک از موارد گفته شده دارید باهام به اشتراک بذارید تا بقیه هم استفاده کنند.


10fتوسعه فردیچهارچوب توسعه توازن فردی 10Fدوستfriends
علاقه مند به مباحث مربوط به کسب و کار، توسعه فردی، هنر و رسانه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید