خواب، کابوس، رویا ؛
خواب یک مرگ خفیف و موقت است و رؤیاهای ما صورتی از حیات اخروی پس از مرگ ماست . اگر در خواب خود کابوس بسیار داریم باید فکری اساسی در راه و روش زندگی خود کنیم تا با مرگ به دوزخ وارد نشویم . کابوس جلوه ای از حیات دوزخی پس از مرگ است .
از کتاب پدیده شناسی گناه ص 13
**
پدیده شناسی گناه
اثر استاد علی اکبر خانجانی:
برشی از این کتاب در صفحه 60:
4-تمام علم و هنر ابلیس مکر و فریبکاری اوست که
انسان را از حق وجودی خودش
که مقام خلافت اللهی است
ساقط کند
یعنی انسان را از ذات الهی خویش غافل و کافر سازد.
واین معنای اصلی کفر است یعنی
انکار انسان نسبت به ذات الهی خویشتن.
و این انکار ، آدمی را تحت سلطه ابلیس درآورده است...
فهرست مطالب
فصل اول : دروغگوئی ( ریا )
فصل دوم : زنا
فصل سوم : تکاثر ( استکبار ) – ربا
فصل چھارم : ترس
فصل پنجم : دزدی
فصل ششم : نسخ شریعت ( فسق )
فصل ھفتم : گناه شناسی
فصل ھشتم : معنای توبة
فصل نھم : معنای شیطان
فصل دھم : بی گناھی ( عصمت و عشق )
دانلود رایگان این کتاب از لینک زیر:
برشهایی از این کتاب:
107-نفس آدمی در حیات دنیا دو سطح اتکاء و منبع تغذیه دارد:
بدن و روح.
با مرگ این دو جداره از نفس جدا شده و روح بسوی خدا می رود که امر و امانت او در نزد بشر بوده است
و تن در خاک دفن و خاک می گردد و نفس از میان بر می خیزد.
نفس بمیزانی که در حیات دنیوی از روح اطاعت کرده و گرایشات روحانی داشته است،روحانی شده است و امکان پرواز دارد.
روح ،امر خدا در بشر است و اطاعت از روح همان اطاعت از احکام الهی است.
این اطاعت ،به نفس بال پرواز می دهد.
108-نفس تا روز قیامت کبری در عالم طبیعت زندگی می کند و آنگاه که بساط کائنات برچیده شد ،نفس در نزد خداوند حاضر می شود.
تا قبل از قیامت کبری،نفس در عالم طبیعت مشغول پاکسازی و تصفیه حساب خود می باشد و در حال رشد و تکامل است تا به نزد خدایش برسد که مظهر مطلق نفس واحد و جمال آن است.
منبع:کتاب پدیده شناسی گناه،صفحه 32و33 اثر استاد علی اکبر خانجانی
4-دزدی سخنان و رفتار و اطوار دیگران همان تقلید نامیده می شود.
9-تقلید که یک دزدی معنوی و نامرئی است موجب از خودبیگانگی و مسخ هویت و تهی شدن فرد مقلد از اصالت خویش است و بواسطه مرجع تقلید تسخیر می شود.
منبع:کتاب پدیده شناسی گناه،صفحه 38 اثر استاد علی اکبر خانجانی
دروغ (ریا)
١١ -در بطن ھر دروغی یک ستم دیگری ھم نهفته است زیرا آدمی دروغ را به قصد دروغ نمی گوید و خود دروغگوئی ھدف نیست بلکه دروغگوئی به منظور گمراه سازی و فریب دیگران است جهت یک ستم و پلیدی دیگری که بدتر از دروغ است .
دروغ زمینۀ ھمۀ گناھان و ستم ھاست و لذا گفته شده است که دروغ ام الفساد است و بلکه مادر ھمۀ گناھان است .
ھیچ گناه و جرم و جنایت و دزدی و خیانتی بدون دروغگوئی ممکن نیست .
١٢ -دروغ بذری است که ھر دانه اش خرواری از ستم و خطا را موجب می شود .
پس بزرگترین گناھان دروغ است . دروغ ریشۀ ھمۀ گناھان است و ھمۀ بدبختی ھا .
١٣ -ھیچ جرم و جنایت و ستمی را نمی توان بدون دروغگوئی ھای مقدماتی مرتکب شد .
پس دروغگوئی سرزمین ستم و فلاکت است .
١۴ -دروغگوئی ابزار و امکانات ھمۀ گناھان و ستم ھا و عذابهاست . دروغگوئی تکنولوژی ستم و تباھی است .
١۵ -دروغگو نهایتاً بجائی می رسد که دستش به او دروغ می گوید ، پاھایش به خلاف اراده اش می رود ، چشمش فریبش می دھد ، گوشش وارونه می شنود و دیگر امکان راستگوئی ندارد .
دھان نمی گشاید جز به دروغ .
از؛ کتاب پدیده شناسی گناه
تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی»
تکاثر (استکبار) - ربا
۱- پس واضح شد که همه مفاسد اخلاقی حاصل تکاثر و استکبار اقتصادی است و آن حاصل زیاده طلبی و استکبار جنسی است . آن زناشوئی و خانواده که از استحکام و محبت بیشتری برخوردار است کمتر بسوی ثروت اندوزی و زیاده طلبی اقتصادی می رود.
۲- ربا در لغت بمعنای زیاده طلبی است که در طول تاریخ به دو صورت عمل کرده است یکی بشری و دیگر مالی . ربای بشری همان استثمار بدن مردمان در نظامهای برده داری بوده است که تا به امروز بصورت پیچیده تری در نظامهای سرمایه داری ادامه دارد . و ربای مالی همان نزول خوردن است که امروزه بصورت نظامهای بانکداری عمل می کند .
۳- و اما در عصر جدید ربای دیگری هم رخ داده است که از بطن ماشین و تکنولوژی ممکن شده است و آن معضلة " ارزش افزوده" است که استثمار صنعتی نامیده می شود و ثروت اندوزی تصاعدى بواسطه تولیدات ماشینی است.
۴- در هر سه صورتِ ربا، آنچه که نهایتاً غارت و تباه می شود انسان فقیر است که یا بدنش را می فروشد یا باقی مانده حداقل زندگیش را به رباخوار و بانکدار می دهد و یا زیر چرخ ماشین له می شود.
و امروزه این هر سه نوع ربا متحداً در یک نظام واحد جهانی مشغول استثمار بشرند که وحدت بانک و صنعت است. و صاحبان اصلی این دو نیز در همه جا یکی هستند که در عصر جدید، دیگر نام این صاحبان هرگز معلوم نیست زیرا در شبکه های شرکتهای بزرگ جهانی پنهانند .
پدیده شناسی گناه ص 18
استاد علی اکبر خانجانی
۲۷- عشق عرفانی بین زن و مرد مؤمن و پاک می تواند نردبان معراج روحانی و لقاء الله باشد و موجب پیدایش یک جنبش عرفانی در جامعه گردد مثل واقعة رابعه عدويه يا طاهره قرة العين.
و در سطحی نازلتر فروغ فرخزاد یا پروین اعتصامی که هر یک در تجربه یک عشق عرفانی به بیداری بزرگی نائل آمدند و این بیداری به کالبد جامعه نیز انتقال یافت هر چند که مورد بی مهری های بسیاری از جانب نژاد و جاهلیت جامعه قرار گرفتند و لذا اکثراً شهید یا جوانمرگ شدند که بهرحال شهیدند به مصداق سخن معروف پیامبر اسلام که: هر که عاشق شود و عصمت گزیند هر گاه که بمیرد شهید است.
۲۸ زنان عاشق در تاریخ بس اندکند و مقام عاشقیت برای زن به منزله یک بیداری عرفانی و ورود به قلمرو عصمت است و اکثر این زنان موجب نقطه عطفی در ماهیت تاریخ و جوامع بشری بوده اند که اثرشان کمتر از نبوت های بزرگ نبوده است مثل سارا و هاجر و صفورا ، مریم ، خدیجه ، خرمه ، فاطمه ، شهربانو ، ژاندارک ، رابعه ، قرة العین و امثالهم .
پدیده شناسی گناه ص 90
استاد علی اکبر خانجانی
**
13-دزدی حاصل نداشتن نیست،بلکه حاصل نبودن است.
زیرا آدم دزد و مقلد در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی که باشد،باز هم دزدی می کند
و دزدی هایش بیشتر و کلان تر و پیچیده تر و رسمی تر می شود.
14-چه بسا یک گرسنه آفریقائی دم موت دزدی نمی کند
ولی آقای راکفلر که نیمی از جهان را صاحب است،هنوز به دزدی اش ادامه می دهد...
پدیده شناسی گناه ص 38
استاد علی اکبر خانجانی