ریزومدیا·۳ ماه پیشﻧﻮﺳﻔﺮﺍﺗﻮ: انتخاب میان بورژوازی یا خودکامگینوسفراتو (۱۹۲۲)ﻧﻮﺳﻔﺮﺍﺗﻮ: انتخاب میان بورژوازی یا خودکامگیبرت کاردولوiمهرداد پورعلمﻧﻮﺳﻔﺮﺍﺗﻮ (1922)ii ساختهی مورنا نخستین ﻧﺴﺨﻪی ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ از…
ریزومدیا·۳ سال پیشدن کیشوت: کمدی یا تراژدیدن کیشوت: کمدی یا تراژدیتامس ر. هارتترجمهی رضا قیصرنژادپیتر راسل نشان داده است که معاصران سروانتس دن کیشوت را کتابی خندهدار میپنداشتند،…
ریزومدیا·۳ سال پیشزایش هنر ششمریچوتو کانودو نویسندهای ایتالیاییتبار بود که از ۱۹۰۲ در پاریس میزیست و به تفسیر و نقد ادبی میپرداخت. کانودو دوست آپولینر و دانونتسیو بو…
ریزومدیا·۳ سال پیشپیچیدگی و سادگی: کیارستمی و نُلانپیچیدگی و سادگی: کیارستمی و نُلانفیلمی از نظر دیداری پیچیده مانند تلقین Inception به دامنهای از واکنشهای ساده/بیچیز راهبر میشود، و فیلم…
ریزومدیا·۳ سال پیشنگاهی به زیر شنل گوگولصور واقعگرا بودن گوگول، بیش از آن که اندیشهای ادبی و پژوهشگرانه باشد، مفهومی تاریخی است. نویسندگان و منتقدان پس از گوگول و زمامداران حکوم…
ریزومدیادرکیبوردی برای آزادی·۳ سال پیشمطالعات اقتباس: پیشدرآمدنبرد میان هواداران فیلم و هواداران داستان یا ادبیات، نبردی نگریک (تئوریک) میان منتقدان و نگرهپردازان سینمایی و منتقدان و نویسندگان ادبی گش…
ریزومدیا·۳ سال پیشجوتو و نمایش اندوهجوتو با ترسیم این دیوارنگارهها با موفقیت از قرارداهای (سنتهای) هنری آن روزگار گذر کرد و سبک نو و ناتورالیستی نقاشی او نقطهی عطفی شد در پ…
ریزومدیادرکتاب باز·۳ سال پیشقاب سینمایی و قاب نقاشیقاب سینمایی و قاب نقاشینخستین کوششها، در اعطای مقام هنر به سینِما بود و از این رو بازار مقایسهها داغ: از «نقاشی در حرکت» ویچل لیندزی تا س…
ریزومدیا·۳ سال پیشمادرانگی و بیگانگی در بیگانهی ریدلی اسکاتبیگانه موجودی است که مردان دلیلی بیشتر بر هراس از آن دارند. موجودی مهارناشدنی که به قربانیان مرد خود از درون تاریکی هجوم میآورد. جریان فمی…
ریزومدیادرکیبوردی برای آزادی·۳ سال پیشفلسفه و فیلم: آدمی تن است یا ذهن؟هیچ یک از ما نگران نیستیم که روزی خود را مجبور به زندگی در تن یک حشرهی غولپیکر ببینیم. ولی دغدغهی ذهنی ما در فلسفه این نیست که آیا از اس…