ویرگول
ورودثبت نام
Sina Aghaahmadi
Sina Aghaahmadi
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

تاریخچه اسکرام

بخش اول از نوشته های من، همونطور که در نوشته قبلی هم گفتم به موضوع تاریخچه اسکرام اختصاص داره.

سوال می تونه این باشه که واقعا اسکرام از کجا شکل گرفت، کی پایه ریزی کرد و چطور به اینجا رسید.

اگر بخوایم جواب سوال رو بگم، باید عرض کنم که متدولوژی اسکرام در سال 1986 در کشور ژاپن توسط Hirotaka Takeuchi و Ikujiro Nonaka برای اولین بار اختراع شد. اسکرام در دهه 90 میلادی توسط Ken Schwober و Jeff Stherland توسعه داده شد و به عنوان یک متدولوژی رسمی جهت تولید محصولات نرم افزاری شناخته و به کار گرفته شد.

موسسین اولیه اسکرام
موسسین اولیه اسکرام

جا داره یه تشکر ویژه از این دو عزیز داشته باشیم، که پایه و اساس اسکرام رو شکل دادند و باعث شدند اینجا باشیم و درباره اسکرام بنویسیم و بخونیم.

برای اطلاعات بیشتر به زبان فارسی درباره تاریخچه اسکرام به متن یکی از دوستان در ویرگول رسیدم که هم متن و هم لینکش رو قرار می دم که مطالعه کنید:

دو استاد مدیریت ژاپنی با نام‌های Hirotaka Takeuchi و Ikujiro Nonaka در سال ۱۹۸۶، برای اولین بار متدولوژی اسکرام رو پایه‌ریزی کردن. اسکرام در دهه ۹۰ میلادی توسط Ken Schwober و Jeff Stherland گسترش داده شد و به عنوان یک متدولوژی رسمی جهت تولید محصولات نرم افزاری شناخته و به کار گرفته شد.

ریشه عنوان این متدولوژی از بازی راگبی گرفته شده. در راگبی به شروع دوباره در اصطلاح اسکرام میگن؛ یعنی هر وقت به هر دلیلی مثل خطا یا بیرون افتادن توپ، اگر بازی متوقف بشه، با اسکرام بازی مجدداً شروع میشه. اسکرام یک فرآیند مکرر و روبه‌جلوئه که نوعی از سیستم توسعه‌ی نرم‌افزار چابک (Agile) محسوب میشه.

منبع: شماره یک و شماره دو و شماره سه

سعی کردم درباره تاریخچه طبق قولی که دادم هم کوتاه و هم ساده بنویسم تا به موضوعات دیگه برسیم که خودم شخصا ذوق زیادی دارم.

برای نوشتن این مقاله به ظاهر ساده حدود سه ساعتی رو داشتم تو سایت های داخلی و خارجی پرسه میزدم. از این که این کار رو کردم لذت بردم، امیدوارم مورد توجه تون قرار بگیره.

راستی اگر نظری دارید حتما برام بنویسید.

تاریخچه اسکراماسکراماجایلاسکرام مستراجایل کوچ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید