دورغی که هر روز بزرگ تر می شود!

سلام به همه ی دوستان مستقل بازی من در این مطلب می خواهم موضوع مقاله ای با نام دروغ هایی که صنعت بازی سازی می خواست باور کنیم را از مقاله دوست خوبم امین هوشمند بدزدم و در رابطه با یک دروغ همه گیری که فقط جیب افرادی را که در رابطه با بازیهای ویدیویی اطلاعات کمی دارند را هدف قرار داده، صحبت کنم. اما قبل از هر چیز مثل همیشه می خوام موسیقی یک بازی را برای شما آپلود کنم. بازی ای که داستان مظلوم نمایی اتمی آمریکا را روایت می کنه. آن هم بازی ای نیست جزء نسخه ی وگاس جدید بازی fallout ساخته ی شرکت بتزدا.

https://soundcloud.com/tarikgaming/fallout-new-vegas-complete-sountrack

مطلبی که من در ادامه می خوام بنویسم نظری هست که در زیر مقاله ی دروغ هایی که صنعت بازی سازی می خواست باور کنیم نوشتم که می تونید همین مطلب را هم آنجا همراه مقاله بخونید.

https://virgool.io/houshmand/دروغهایی-که-صنعت-بازیسازی-میخواست-باور-کنیم-qthcmj402dzf

در کنار تمام این حرف ها من بزرگ ترین دروغ را در صنعت بازی های ویدیویی بازی هایی با پرداخت درون برنامه می دانم که ادعا می کند بازیکنی که نخواهد در بازی من پول بدهد می تواند بازی من را بازی کند. اما هیچ کس از آنها نمی پرسد که اگر قرار باشد هر کس بتواند بازی ای را بدون پرداخت پول بازی کند شما به عنوان سازنده ی بازی چگونه کسب در آمد می کنید؟ جواب این سوال سوء استفاده از نیازهای اساسی انسان مانند حس پیشرفت است اگر خوب اینگونه بازی ها را بررسی کنید می بیند هنگامی که وارد بازی می شوید مقداری زیادی جایزه به شما تعلق می گیرد و هرچه جلوتر می روید از مقدار آنها کم می شود در همان زمانی که جایزه های شما کم می شود میزان پول مورد نیاز برای ارتقا و خرید لوازم مورد نظر بیشتر می شود و زمان ارتقا و ساخت لوازم هم افزایش می یابد. هرچه بیشتر در این سیستم جلو بروید می بیند که جایزه به کمترین و بی ارزش ترین میزان خود رسیده و هزینه ی مورد نیاز برای ساخت و ارتقا به میزانی رسیده است که اگر بازیکن بخواهد به جایزه های دریافتی خود اتکا کند برای صرف هزینه برای موارد مورد نیاز باید مدت های طولانی منتظر بماند تا به منابع مورد نیاز دست پیدا کند و در مقابل بعد از هزینه کردن منابع ای که به زحمت بدست آماده است تازه می بیند که باید زمان زیادی را که در مراحل بالا گاهاً به چند ماه می رسد را منتظر بمانید تا نتیجه آن پولی را که صرف کرده اید ببینید. کدام آدم عاقلی برای سرگرم شدن این مقدار صبر می کند؟! اصلاً چرا باید صبرکرد؟! نتیجه چه می شود فرد ماه ها وقت خود را صرف بازی ای کرده است که فکر می کرد بدون پول خرج کردن در آن می تواند پیشرفت کند و سرگرم شود. حال می بیند این همه زمان صرف این بازی کرده است حال به خاطر این همه زمانی که طول می کشد منابع بدست بیاورد یا اینکه سازه ها ساخته شود لذت بازی کردن از او گرفته می شود و بازی هایی با این سیستم درآمدی عموماً بگونه ای طراحی می شوند که بازیکن را وابسطه ی خود کنند. در این میان هم بازی بسته های تخفیف خورده طلا و الماس و سازه های مختلف را تبلیغ می کند. بازیکن چه کار می کند؟ بازیکن طاقت و تحمل این زمانی که دیگر برای او زجر آور شده است را ندارد و بلاخره تصمیم می گیرد که با پول واقعی منابع الماس و طلا بازی را بخرد و وقتی که این کار را می کند حس آزاد شدن از بند به او دست می دهد و به همین دلیل برای اینکه این حس را دوباره بچشد حاضر است دوباره و چند باره پول در این بازی خرج کند.
من نمی توانم اسم این سیستم کسب درآمد در بازی ها را رایگان بگذارم، شما را نمی دانم. من بازی ای را با این سیستم مالی سراغ ندارم که به بازیکن بگوید که من تو را مجبور می کنم در بازی من پول خرج کنی! اما من اسم این سیستم را چیزی جزء پول گرفتن اجباری نمی توانم بگذارم. شاید دوستانی بگویند که خوب کسی بازیکن را مجبور نکرده است که این بازی ها را انجام بدهد اما همانطور که من توضیح دادم این بازی ها عموما با ادعا پرداخت درون برنامه ای گارد مخاطبان خود را باز می کنند. این سیستم در ذهن مخاطب به این گونه نقش بسته است که هر فرد اگر بخواهد می تواند در بازی پول خرج نکند و به بازی کردن ادامه بدهد در صورتی که اینگونه نیست شاید بازیکن بتواند تا ماه ها و حتی یک سال بازی را رایگان انجام دهد اما بعد از این مدت زمان حتماً مجبور می شود که بین ترک بازی و یا پرداخت پول واقعی در بازی یکی را انتخاب کند که در هر صورت نام آن اجبار است و قالباً هم گزیته ی پرداخت پول را انتخای می کنند زیرا همانطور که هر چقدر سازندگان توانایی بیشتری در ساخت اینگونه بازی ها داشته باشند می دانند که مراحل بازی خود را چگونه طراحی کنند که مخاطب از نظر علاقه مندی به بازی وابسته آن شود و توهم این را پیدا کند که دارد سرگرم می شود. نمونه ی بارز آن بازی کلش اُف کلنز است بروید گزارشات مالی شرکت سوپرسل را در گوگل سرچ کنید این حجم از درآمد برای یک بازی موبایلی تنها از روش هایی که در بالا توضیح دادم اماکن پذیر است و اگر بهترین بازی پولی موبایل مگر چه مقدار درامد داشته است؟ در سیستم سنتی یک هر عدد از بازی را می توانستی به یک نفر بفروشی اما در این سیستم جدید الان یک بازی را به یک نفر می توانی هزار بار هم بفروشی.

در مطلب بعدی رجوع می کنیم به مقالاتی با موضوع روانشناسی و بازی های پرداخت درون برنامه ای که از سایت معتبر پولیگان نقل می شود.


مطالب دیگر مستقل بازی در ویرگول:

https://virgool.io/@IndieGame/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%84%D9%88%DA%A9-%D9%87%D9%8F%D9%84%D9%85%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%AF-la0ijumgrjiq
https://virgool.io/GameWorld/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%85-dt7oytoeewlj
https://virgool.io/GameWorld/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%DA%86%D9%87-%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-twf5ubco98t2
https://virgool.io/Bazibaan/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-p7ly3pxelz24