چالش کتابخوانی طاقچه : آن شرلی در گرین گیبلز

سلام سلام ،امیدوارم حالتون خوب باشه ?

یک فصل گذشت و ¼ چالش به پایان رسید، طاقچه هم به قولش عمل کرد و برای ما کد اعتبار هدیه رو فرستاد?

نمیدونید دیدن اون کد که نتیجه ی سه ماه خوندن و نوشتن بود چه لذتی داشت ?✍?

این دومین سالیه که من همراه چالش طاقچه پیش میرم و امسال شوق و ذوقم خیلی بیشتر شده ? که به خاطر نوشتن و هم صحبتی با شماست ☺ کلی ممنون که همراهم بودید ، نظر گذاشتید و لایک کردید واقعا برام ارزشمندید. ??

این ماه باید کتابی رو انتخاب میکردم که 100 سال از انتشارش گذشته باشه ؛ و انتخاب من این بود ، آنشرلی??




آنشرلی ،رویای سبز کودکی?
آنشرلی ،رویای سبز کودکی?


آنشرلی در گرین گیبلز

  • نویسنده : لوسی ماد مونتگمری "Lucy Maud Montgomery"
  • انتشارات : قدیانی
  • سال انتشار اصلی : 1908
  • امتیاز گودریدز : 4.26
  • امتیاز من : ⭐⭐⭐⭐
  • ترجمه: من راضی بودم خوب بود

داستان آن شرلی رو دیگه هممون شنیدیم ، خواهر و برادر میانسالی برای کارهای مزرعه از پرورشگاه درخواست یک پسر میکنن و پرورشگاه به اشتباه یک دختر رو به خونشون میفرسته ، کتاب آن شرلی در گرین گیبلز از 11 سالگی آنه شروع میشه و تا 16 سالگی یعنی پایان دوره ی کالج و بازگشت آنه به اونلی ادامه پیدا میکنه.

من جزو کسانیم که انیمه ، سریال و فیلم های آن شرلی رو دیدم . به خاطر همین هم تصور میکردم آن شرلی دیگه حرف جدیدی برای من نداره و یکم با اکراه کتابش رو خریدم . اما کتاب رو که شروع کردم دیدم چقدر با اقتباس هاش متفاوته !? کتاب یک عالمه اتفاق وشخصیت جدید داشت که من رو غافلگیر کردن و من واقعا از مطالعه‌ی کتاب لذت بردم ???

یک قصه...

یک روز "ماد"مشغول مرور یک روزنامه ی قدیمی بود که نوشته ای مربوط به یک دهه قبل توجهش رو جلب کرد،در روزنامه نوشته بود : «زوج سالخورده‌ای درخواست حضانت و نگهداری یک پسر یتیم را داشتند که به اشتباه دختری برای آنها فرستاده شد. آنها دختر بچه را به یتیم خانه بازگرداندند.» و ایده ای در ذهن ماد مونتگمری شکل گرفت! و او شروع کرد به نوشتن درباره ی دختری یتیم با موهای قرمز ??‍?

حالا آن شرلی یک مجموعه کتاب هشت جلدیه که با آن شرلی در گرین گیبلز شروع میشه و با ریلا در اینگل ساید به پایان میرسه ،البته چند جلد جانبی هم داره. از این هشت کتاب من دو جلد اول رو خوندم و هر دو خیلی دلنشین بودند ?

Anne with an e
Anne with an e


اقتباس ها

آن شرلی اقتباس های زیادی داره که محوریت بیشتر اون ها از جمله انیمه ، فیلم های" ال ام مونتگمری 2016و2017" و سریال Anne with an e کتاب اول مجموعست ، البته Anne with an e حتی همه ی کتاب اول رو هم پوشش نمیده و با شروع کالج به پایان میرسه و از بین همه ی اقتباس ها وفاداری کمتری به کتاب داره .

در سریال Anne with an e ما شخصیت ها و وقایع خارج از کتاب زیادی داریم که خط داستانی رو به کل عوض میکنند. من این سریال رو به عنوان یک اثر جدا دوست دارم اما به عنوان اقتباسی از آن شرلی محبوب من نیست.

اگر بخوام بهترین اقتباس رو از نظر خودم بگم قطعا میرم سراغ سه‌گانه ای که مگان فالوز بازی کرده.

مجموعه ی آن در گرین گیبلز «رویای سبز1985، دنباله1987 و ادامه ی داستان 2000» که بیشتر کتاب ها و وقایع رو پوشش دادند?✌?

آن شرلی بیشتر از این حرف هاست

در ادامه ی داستان آن شرلی ما آنه رو به عنوان یک والد،معلم ، کنشگر‌اجتماعی و همسر میبینیم ، جنگ جهانی رو تجربه میکنیم و به دانشگاه میریم .

خلاصه که این مجموعه ارزش مطالعه داره ?

اینم لینک کتاب در طاقچه ??


لوسی ماد مونتگمری
لوسی ماد مونتگمری

شما این ماه چه کتاب هایی خوندید؟ از بین اقتباس های آنشرلی کدوم رو دوست دارید؟ اصلا اهل ادبیات کلاسیک هستید؟