ایدهپرداز، روانشناس، نويسنده و استراتژيست كسب وكار. من در زمینههای روانشناسی، سرمایهگذاری، کسبوکار، بازاریابی، نویسندگی و محتوا مینویسم. سایتم: aliheidary.ir
۱۰ گام برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفهای
یکی از بهترین چیزها درباره کار طراحی گرافیک این است که میتوانید یک ایده را فشرده کنید و چیز جدید، متفاوت و منحصربفردی خلق کنید. با وجود این، این کار گاهی اوقات به یک شمشیر دولبه تبدیل میشود، چون پرداختن به یک پروژه جدید از صفر، همیشه آسان نیست.
تبدیل یک ایده به یک طرح بصری، وقتی یک بوم خالی مقابلتان دارید میتواند سختترین کار دنیا به نظر برسد، به ویژه اگر اطمینان نداشته باشید که میخواهید چه پیامی را با این طرح منتقل کنید اما راهها و اصولی هست که شما را قدم به قدم به این توانایی نزدیک میکند. در این مطلب درباره مفیدترین نکات طراحی حرفهای میخوانید.
اما پیش از شروع بهتر است بدانید که هدف از یک طرح گرافیکی سوایِ جنبههای زیباشناختی، هنری و خلاقانه، وجهی کاربردی است. وجهی که هدف از آن، آموزش و آگاهیرسانی، انتقال اطلاعات و تبلیغات است. با این وصف پیشنهاد میکنم چنانچه از این ابعاد و زوایایِ کار گرافیک اطلاع ندارید، در ابتدا پستِ راهنمای کاربردی اینفوگرافیک + معرفی نرمافزار (جامعترین مقاله اینفوگرافیک در ایران) را مطالعه کنید.
۱. فکر کردن به بازار هدف
برای پیاده کردن این نکته حتی لازم نیست مقابل کامپیوتر بنشینید. نکته اینجاست که برای طراحی حرفهای، باید بدانید مخاطب پیام شما کیست. پس قبل از آغاز طراحی، مخاطبان هدفتان را بشناسید. سعی کنید میانگین سن، جنست یا نژاد آنها را بدانید، اما علاوه بر این، علایق، سلیقهها و سبک زندگی آنها را هم بشناسید، چون تمام این دادهها در متمرکز کردن کارتان و درست پیش رفتن پبشنهادتان به شما کمک خواهد کرد. توجه کردن به این نکات یکی از تفاوتهای اصلی میان طراحان حرفهای و غیرحرفهای است.
۲. نداشتن استرس برای پر کردن تمام فضا
ما معمولاً وسواس پیدا میکنیم تمام فضای موجود را با منابع گرافیکی زیاد پر کنیم. با این حال، یکی از قوانین اساسی ترکیب بندی، این است که فضاهای خالی را بخش دیگری از طراحی تلقی کنید. چرا فضاهای خالی اهمیت دارند؟ چون صرفاً با به حساب آوردن این فضاها میتوانید تضمین کنید که پیام شما میان تمام هرج و مرج و شلوغی گم نمیشود، علاوه بر اینکه به طرح شما سبک و پیچیدگی میدهد.
۳. محدود کردن استفاده از فونتها
همه ما میتوانیم توافق نظر داشته باشیم که انتخاب فونتهای درست کار زمانبری است. گاهی اوقات، یافتن فونتی که مناسب ایده تان باشد حتی شبیه یک ماموریت غیرممکن به نظر میرسد! مواردی هم هست که فونتهای بیشماری وجود دارند که همگی مناسب ایده شما هستند فقط باید بیاد داشته باشید که در استفاده از فونتها زیاده روی نکنید. ایده آل اینست که استفاده از آنها را در یک طرح تک به سه مورد یا کمتر محدود کنید. این به آن معنا نیست که نمیتوانید فونتهای مختلف را آزمایش کنید. این را انجام دهید تا زمانی که فونتهایی را پیدا کنید که به خوبی با هم تناسب داشته باشند. با رعایت این نکته خیلی زود متوجه میشوید چگونه دقت در انتخاب فونت، سطح طراحی شما را بالا میبرد!
۴. انتخاب پالت رنگی مناسب
رنگ بخش اساسی یک طراحی خوب است. بنابراین، انتخاب دقیق یک پالت رنگی متناسب با پیام شما و لحنی که میخواهید آن را به مخاطب منتقل کنید، بسیار مهم است. رنگ هارمونی ایجاد میکند، به همین دلیل احساسات را به تماشاگر منتقل میکند. رنگها علاقه مخاطب را به طور ناخودآگاه برمی انگیزند و روی نتیجه نهایی نیز اثرگذارند.
۵. بازی با فونتها
محدود کردن استفاده از فونتها یک چیز است، کاری که با آنها پس از انتخابشان داریم چیز دیگری است. گزینهها تقریباً نامحدود است، پس به نکات زیر در کار با فونتها دقت کنید:
- با اندازه و قد متن بازی کنید تا با طرح شما مطابقت کامل داشته باشد.
- از تغییر دادن اندازه نترسید. عناصر بزرگ توجه تماشاگر را به خود جلب میکنند و میتوانند روی پیام شما تاکید کنند.
- به ترکینگ (Tracking) دقت کنید؛ یعنی فضای طبیعی موجود میان دست کم دو کاراکترِ یک فونت.
- هنگام استفاده از سبک جسورانه برای تاکید بر چیزی که واقعاً در طرح شما بجا و مناسب است، از قضاوت خوبتان استفاده کنید.
- در نهایت، همه چیز درباره زیاده روی نکردن در متون و در عوض، ایجاد سبک با استفاده از آنهاست.
۶. استفاده از آیکونها
آیکونها منبع قدرتمندی هستند که به طرح شما یک نمای پویا میدهند. شما میتوانید از آنها برای ساده کردن و کوتاه کردن دادههای گسترده استفاده کنید تا سریع و مستقیم به دست مخاطبان برسد. میتوانید از آیکونها برای لمس بصری استفاده کنید، برای مثال در جزئیات تماس یا لینکهای رسانههای اجتماعی. آیکونها طرح را ارزشمند میکنند و استفاده از آنها آسان است.
۷. سازماندهی عناصر مختلف
طرحی خلق کنید که چشم نواز باشد. سازماندهی عناصر بر مبنای قضاوت درست و سلسله مراتب مهم است تا تماشگران بتوانند پیامی که شما درصدد انتقال آن هستید را تجسم و درک کنند. متون را به گونهای ردیف کنید که خوانش آنها آسان باشد، به سایز متوسط اکتفا کنید تا هیچ متنی ناخوانا نشود و از ساختاری استفاده کنید که در آن، تمام عناصر طرح از اهمیت و سازگاری آنها پیروی میکنند.
۸. از سادگی دوری نکنید
شاید اینطور به نظر برسد که برای یک طرح شلوغ وقت زیادی صرف شده است، اما اینطور نیست. دستیابی به یک مفهوم ساده و در عین حال کاربردی همیشه مستلزم تلاش بیشتری است. به همین دلیل مهم است که از طرحهای مینیمالیست فقط بخاطر این حقیقت که بیش از حد ساده به نظر میرسند، اجتناب نکنید. مفهوم «هرچه کمتر بهتر!» را تمرین کنید تا نتایج عالی آن را تجربه کنید.
۹. الهام گرفتن از منابع مختلف
هر چیزی که وجود دارد لزوماً اختراع نشده است. چه کسی از اصالت داشتن پروژه بدش می آید؟ با این حال، ایده خوبیست اگر از منابع مهم الهام، هنرمندان و طراحانی که به مرور سالها با آثارشان زمینه ساز ظهور ترندها شدند یادداشت برداری کنید. برای الهام گرفتن از وبسایتهایی مانند پینترست و فرییپیک وقت صرف کنید، چون در این سایتها به صدها طرح افراد حرفهای دسترسی دارید.
۱۰. ارزش آفرینی با سبک خودتان
هم شما و هم استایل شما منحصربفرد است. به همین دلیل، ایده خوبیست اگر هر زمان که توانستید، با سلیقه شخصی خودتان به طرحی که دارید ارزش بدهید. هیچ توصیهای برای یک طراح بهتر از این نیست که خودش باشد!
همچنین بخوانید:
تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟ رابط کاربری و تجربه کاربری به زبان ساده
راهنمای آموزش آنلاین و رایگان UI و UX + دو دوره و ۴ سایت
همه چیز درباره «تفکر خلاق» + ۴ نمونه، ۵ نوع و ۷ راهکار
همهچیز درباره موشن گرافیک + ۱۰ نوع، ۴ نرمافزار، ۶ اپلیکیشن و ۵ سایت!
مطلبی دیگر از این انتشارات
چرا و چطور متوسط نباشیم؟ + 4 راهبرد برای متوسط نبودن
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش اجرای مراحل تکنیک آسمان خراش برای تولید محتوا روی سایت
مطلبی دیگر از این انتشارات
از کتاب نون نونشتن: ۱۰ نکتهی مفید برای علاقهمندان به نویسندگی