ویرگول
ورودثبت نام
امین ساما
امین ساما
خواندن ۲ دقیقه·۵ ماه پیش

یادداشت دوم _ رهایی از آرت بلاک

امروز تقریبا می توان گفت که در معرض آرت بلاک بودن قرار دارم. درچنین مواقعی خیلی کلافه می شوم و حس و حال چیزی را ندارم.

دیشب متوجه شدم یکی از عمده دلایل آرت بلاک شدن داشتن اعتیاد به هورمون استرس یا همان کورتیزول است. کورتیزول علایمی مانند چک کردن مداوم موبایل، نرسیدن به بهداشت فردی به دلیل نداشتن وقت یا حوصله، نداشتن خواب کافی و... دارد.

پس اول از همه باید بر روی کاهش این هورمون کار کنیم و سپس به مشکل آرت بلاک شدن بپردازیم.

برای کاهش سطح کورتیزول 10 روش وجود دارد که در زیر این خط می نویسم:

1. داشتن خواب کافی و باکیفیت

2. نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن

3. داشتن رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف قند و چربی زیاد

4. پرهیز از مصرف کافیین (آن حرف مناسب را پیدا نکردم) در شب

5. گذراندن 20 دقیقه از وقت خود به پیاده روی در خارج از خانه

6. موسیقی

7. طبیعت گردی

8. دوری از اخبار منفی (اخبار خاورمیانه)

9. محدود کردن شبکه های اجتماعی

10. صحبت با انسان های خوش ذوق و غیر سمی

شخصا به عنوان کسی که تقریبا نیمی از این موارد را انجام می دهم می توانم بگویم که جواب می دهند. حال می رسیم به آرت بلاک شدن. من چون این روزها در وضعیت سختی قرار دارم سعی می کنم که سریع این موضوع را حل کنم و به کارم ادامه بدهم.

اول اینکه تعدادی اسکچ تباه میزنم. اسکچ هایی فاجعه. صرفا برای اینکه دستم از قلم نیفتد. خیلی اعصاب خوردی دارد. ممکن است کلافه شوم و بارها فحاشی کنم ولی باز هم ادامه می دهم. چون من وقت برای این توقف هنری ندارم. پس مهم است که ادامه بدهم. در چنین مواقعی بعد از 7 الی 10 اسکچ ناموفق یا تباه بالاخره این حس درونم زنده می شود که بالاخره می توانم طراحی کنم.

گاهی هم می نویسم. نوشتن خیلی خوب است دوستان. گاهی فقط نیاز داریم کمی ذهنمان را خالی کنیم تا دیر در پریشانی و کلافگی به آرامش برسیم. کاری که همین الان درحال انجامش هستم. از موارد و مشکلات روزمره خود بنویسید. از اینکه چه چیزی اعصابتان را خراب کرده است. از اینکه اگر الان از سرکار به خانه برگردم یا به اتاقم بروم چه کاری دوست دارم انجام بدهم و...

امیدوارم مطلب و یادداشت امروز برایتان مفید بوده باشد. اگر تا اینجا یادداشتم را خوانده اید سری به نظرات بزنید شاید مطالب مفیدی پیدا کردید و یا اگر نظری دارید که می تواند بیشتر به ما کمک کند خوشحال می شوم با من به اشتراک بگذارید.

اگر از مطالعه این یادداشت لذت بردید خوشحال میشوم که از من از طریق این لینک دونیت کمک مالی هرچند کوچک اما ارزشمندی برایم محبت کنید. امیدوارم بتوانم با یادداشت هایم برایتان مفید واقع شوم.

هنرمند و نویسنده شما، امین ساما

آرت بلاکخواب کافیکورتیزولاسترسمقابله با استرس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید