دریچه ی ورود به کارخانه ی بازیسازی

نوشتن سند طراحی بازی دریچه ی ورود به دنیای بازیسازی
نوشتن سند طراحی بازی دریچه ی ورود به دنیای بازیسازی

سلام به همه ی دوستان

همینطور که در مطلب (کتاب مقدس بازیسازی) گفته بودم در این مطلب من می خوام در رابطه با اجزای سند طراحی بازی صحبت کنم و بگم که چه سر فصل هایی سند طراحی بازی را تشکیل می ده.

بر اساس قرار جدیدی که گذاشتیم من می خوام در این مطلب هم موسیقی یک بازی را با شما به اشتراک بذارم. این بازی با اینکه طرفدارهای زیادی در دنیا داره ولی افراد زیادی توی ایران آن را نمی شناسند از نظر کیفیت هم یک نسخه از این بازی برترین بازی جهان از نظر نمره های منتقدین شناخته شده و از کیفیت بالایی برخورداره. من می خوام این دفعه موسیقی بازی افسانه ی زلدا را برای شما بگذارم که خودم خیلی به آن علاقه دارم. شما دوستان هم اگر آهنگی از بازی مورد علاقه ی خودتون مد نظر دارید خوشحال می شم به من بگید تا برای شما در مطالب دیگر بذارم.

https://soundcloud.com/8-bit-generation2/the-legend-of-zelda-ocarina-of

همون طور که از تیتیر این مطلب پیداست و در مطالب قبلی خواندید باید توجه پیدا کرده باشید که یکی از مهم ترین دروازه های ورود به دنیای بازیسازی ایده ی مکتوب و منطقی ای هست که شما را در ساخت بازی هدایت کنه. به همین خاطر سند طراحی بازی را دریچه ای برای ورود به دنیای بازیسازی دونستیم.

خوب بریم سر اصل مطلب یکی از کاربردی ترین سوال ها در رابطه با سند طراحی بازی اینکه که این سند به چند بخش تقسیم می شه و چه مطالبی در آن نوشته می شه؟

سند طراحی به صورت کلی به دو بخش توصیفی و عملکردی تقسیم میشه.

بخش توصیفی بیشتر به توصیف ظاهر بازی می پردازه و بخش عملرکدی همونطور که از نامش پیداست بیشتر درباره ی عملکرد اجزای داخل بازی هست.

به نظر شما چند نوع سند طراحی بازی داریم؟

به صورت کلی دو نوع سند طراحی داریم که شامل سند طراحی مفهومی و سند طراحی بازی می شود.

سندمفهومی:

سند مفهومی بازی به این دلیل نوشته می شود تا با ارایه این سند به سرمایه گذاران آنها قانع بشوند که روی بازی شما سرمایه گذاری کنند. این سند یک سند اولیه است تمام جزئیات یک بازی را توصیف نمی کند ولی یک دیدگاه کلی به سرمایه گذار می دهد تا ببینه که قرار است بر روی چه محتوایی سرمایه گذاری کنه و باید به این سوال پاسخ بدهد که آیا این محتوا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه؟سند مفهومی بازی به طور کلی شامل بخش های زیر می شود.

توصیف کلی

در این بخش باید فضای کلی بازی و سبک بازی و ویژگی های بازی را به صورت مختصر توضیح دهید. در این بخش تمام سند به صورت خلاصه آورده می شود. این بخش از سند مفهومی خیلی مهم است زیرا با خواندن این بخش سرمایه گذار تصمیم می گیرد که آیا این طرح ارزش این را دارد که وقت خود را برای خواندن بقیه سند بگذارد یانه.

سبک بازی

در این بخش سبک بازی و نمونه های بازی های مشابه نوشته می شود. بازیساز برای نوشتن این بخش باید مطالعه ی دقیقی در رابطه با استاندارهای سبک مورد نظر خود انجام دهد و بر اساس آن استاندارد ها بازی خود را در این بخش توصیف کند.

مخاطب

در این بخش توضیح مختصری در رابطه با ویژگی مخاطبان هدف آورده می شود. در این بخش باید به سرمایه گذار نشان بدهید که می دانید مخاطب هدف بازی شما چه کسانی هستند. در این بخش می توان با آمار دلیل آورد که این طیف از مخاطبان برای بازی ای که در سند معرفی شده است. خوب است. باید توجه داشت که هرچه میزان طیف مخاطبین اثر شما به صورت منطقی بیشتر باشد سرمایه گذار به دلیل امکان بازگشت سرمایه بیشتر راغب می شود که طرح شما را بخرد.

پلتفرم

در این بخش در رابطه با دستگاه هایی که قابلیت اجرای بازی را دارند توضیح داده خواهد شد و اینکه عرضه ی بازی برای این سیستم چه ویژگی ای باید داشته باشد و به محدودیت های سخت افزار مورد نظر هم باید اشازره کرد.

ویژگی بازی

در این بخش ویژگی اصلی بازی که می تواند آن را از بازی های دیگر متمایز کنند و باعث عرضه و فروش موفق آن شود آورده می شود. این بخش چیزی است که به عنوان توضیح بر روی سی دی بازی نوشته می شود و در این بخش گرافیک خیره کننده و توضیحات اینچنینی جزء ویژگی های بازی به حساب نمی آید. به طور کلی باید به این نکته توجه داشت که در این بخش آمار و ارقام و تصاویری که بتواند درک درستی به سرمایه گذار از بازی بدهد می تواند استفاده بشود.

حال می رسیم به سند طراحی بازی که بخش بزرگی از مکتوب کردن ایده های بازی را شامل می شه که به شرح زیر است.

سند طراحی بازی:

در این بخش دو کار انجام می شه یک بخش توصیف اجزای بازی برای بخش های دیگر تیم بازیسازی است تا متوجه بشوند که بازی به چه چیزهای نیزدارد تا خلق شود و بخش دیگر هم شامل طراحی مراحل بر روی کاغذ و ترسیم نمودارها برای توصیف اتفاقات بازی مانند ریتم و درجه سختی و استفاده از تصاویر به عنوان رفرنس یرای ایجاد ذهنیت در اعضای تیم بازیسازی است.این بخش در کل شامل طراحی مراحل، ماموریت ها، سیستم مبارزه، سلاح ها، طراحی نقشه بازی و هر اتفاقی که در بازی می افتد و توصیف آنها برای بخش های دیگر تیم بازی می شود.

طراحی هنری

این بخش شامل توصیف و طراحی هر چیزی است که در بازی دیده می شود. در این بخش بعد از توصیف خصوصیات ظاهری هر شی و مختصری توضیح در رابطه با کارکرد آنها نمونه های اولیه ای که طراحی می شود در سند آورده می شود تا اعضای گروه در کنار مطالعه ی متن سند با دیدن تصاویر بیشتر متوجه توضیحات سند بشوند. در این بخش طراح های هنری در بعضی از مواقع باید به کارکرد شی ای که در حال طراحی آنها هستند دقت کنند مثلا به عنوان مثال وقتی در حال طراحی یک سلاح در یک بازی هستند باید به این هم فکر کنند که قرار است که چگونه از آن در بازی استفاده می شود.

طراحی داستان

در این بخش شخصیت ها و تمام خصوصیاتی که این شخصیت ها دارند حتی آنهایی که در بازی استفاده نمی شود هم آورده می شود زیرا به طراحی شخصیت ها می تواند کمک کند. تمام اتفاقات و واقعه ای که در بازی رخ داده می شود در این بخش آورده می شود و حتی در این بخش می توان به ماموریت هایی که بازیباز در بازی انجام می دهد پرداخت به این دلیل که ماموریت های اصلی و فرعی در بازی محل خوبی برای روایت داستان بازی هستند.

طراحی فنی

شامل شیوه های طراحی هوش مصنوعی و شناخت محدودیت های سیستم هایی که قرار است بازی بر روی آن ساخته بشود و سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز و تصمیم اینکه آیا برای ساخت بازی بر اساس توانایی های تیم نیاز به نوشتن نرم افزار جدید هست یانه؟ تمام این تصمیمات در این بخش از سند طراحی اورده می شود.

طراحی صدا و موسیقی

می توان بخشی از سند بازی را به بخش صدا و موسقی و توصیف افکت های لازم برای بازی و حال و هوایی که در موسیقی برای بخش های مختلف بازی نیاز است، اختصاص داد.

بخش مدیریت

در این بخش از سند باید مراحل مختلف تولید بازی مستند سازی شود و تاریخ انجام هر بخش از پروژه و تعیین هدف در زمان مشخص کارهای مدیریتی تیم در این بخش قرار می گیرد. این بخش از سند به دلیل اینکه هرچه زمان تولید بالاتر برود هزینه ی بیشتری به پروژه تحمیل می شود از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل برای انجام هر کاری در پروژه باید زمان مشخصی تعیین شود. باید در نظر داشت که این اتفاق اگر مکتوب نشود می تواند باعث سوء تفاهم بشود به این دلیل که هر فرد می تواند در رابطه با زمان تعیین شده در پروژه یک حرفی بزند. بخش دیگری که در این سند می آید بخش بازارایابی و فروش است که نویسنده ی سند باید در این بخش توضیح دهد که شیوه ی اینکار در پروژه قرار است چگونه باشد و برای رخ دادن این اتفاق به چه فعالیت هایی در پروژه در چه زمان مشخصی نیاز است.فرض کنید در نیمه ی راه ساخت بازی تیم بازاریابی تصمیم می گیرد یک تیزر کوتاه برای تبلیغ بازی بسازد یا یک نسخه ی محدود قابل بازی از محصول در حال ساخت را برای افراد محدودی عرضه کند تا بتواند غیر از رفع مشکلات فنی بازی توجهاتی را پیرامون بازی خود جلب کند. این اتفاق اگر از قبل در سند بازی به صورت مکتوب و فکر شده آورده شود چه قدر به برنامه ریزی گروه می تواند کمک کند؟ همه ی این اتفاقات به همراه تمام موضوعات مورد نیاز برای بخش مدیریت پروژه،بازاریابی و فروش می تواند از اوایل ساخت بازی به آن فکر شود و در این بخش از سند طراحی بازی آورده شود.

نکاتی کلی پیرامون سند طراحی بازی نکات کلی ای که باید به آن اشاره کرد این است که:

  • سند طراحی توسط یک نفر نوشته نمی شود و هر بخش توسط رهبر گروه متخصص در آن زمینه با هماهنگی طراح بازی نوشته می شود زیرا هماهنگی تمام اجزای سند با همدیگر بر عهده ی طراح بازی است. به عنوان مثال طراحی بازی خود بخش طراحی بازی سند را بنویسد یا برای طراحی بخش صدا باید با طراح صدا و موسیقی مشورت کند و در بخش هنری خواسته های خود را با طراح هنری بازی در میان بگذارد تا طراح بازی بتواند به توصیف بهتری در این بخش از بازی بپردازد و حتی اگر لازم شد طراح هنری بازی طرح های اولیه ای را برای استفاده در سند طراحی بازی بیاورد.
  • همانطور که گفته شد نکته ی دیگری که در نوشتن سند طراحی بازی مطرح می شود این است که سند به مرور زمان در وقتی که عملاً وارد ساخت بازی می شویم به همکاری تمام اعضای تیم گسترش می یابد.
  • نکته ی دیگری که باید مطرح بشود این است که نوشتن سند طراحی بازی از چهار چوب مشخصی پیروی نمی کند و تمام مطالبی که در بالا گفته شد فقط یک معیار کلی بود که می تواند بازی به بازی بایک دیگر متفاوت باشد. هیچ معیاری وجود ندارد که بگوید کدام بخش باید اول باشد و کدام بخش آخر و اینکه چه میزان از متن، عکس و نمودار باید در سند استفاده شود تنها چیزی که در نوشتن سند طراحی بازی قطعی است این است که سند طراحی باید بگونه ای نوشته شود که برای اعضای تیم بازیسازی که سند را می خوانند کم ترین ابهام را به وجود بیاورد.


در این مطلب توضیحات کاملی در رابطه با موضوع ندادم تا در مطالب بعدی به صورت عملی به بررسی تمام این نکات در بازی بپردازیم. در مطلب بعدی به بررسی بازی superhot از نظر ساختار می پردازیم تا بتونیم توضیحاتی که در رابطه با سند طراحی بازی داده شد از دل یک بازی بیرون بیاریم.

در مطلب بعدی بازی SUPERHOT مورد بررسی قرار می گیرد
در مطلب بعدی بازی SUPERHOT مورد بررسی قرار می گیرد



https://virgool.io/Bazibaan/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-p7ly3pxelz24
https://virgool.io/GameWorld/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%D9%81-%D9%85%DB%8C-%D8%B2%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%85-g1jqcfxxxsb8
https://virgool.io/GameWorld/%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-tor5dgodwcf2