با ما وارد دنیای بازی های مستقل بشوید.
زلدا و جنشین ایمپکت بازی های مشابه ولی متفاوت
من دیدم در فضای اینترنت دو بازی Genshin Impact و The Legend of Zelda: Breath of the Wild را با هم مقایسه می کنند و می گن که بازی Genshin Impact شبیه زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) هست اما از آنجایی که من به بهانه ی این شباهت رفتم سراغ بازی خیلی توی ذوقم خورد برای اینکه به هیچ وجه حس بازی های زلدا را من از این بازی نگرفتم و بخاطر همین می خوام از دلایلم برای شبیه نبودن این دو بازی بگم. البته باید بگم که منظور من این نیست که این بازی بازی بدی هست اما از آنجایی که با زلدا: نفس وحش مقایسه شده بود توقع من بالا بود و بخاطر همین نتوستم با بازی ارتباط برقرار کنم.
طبق روال همیشه می خوام موسیقی بازی ای برای شما بگذارم که بازی مورد بحث ما Genshin Impact هست. بازی ای که با تمام شباهت هاش به زلدا: نفس وحش خیلی متفاوت تر از آن هست.
قبل از هر چیز این نکته را باید یادآوری کنم که من بازی زلدا: نفس وحش را به دلیل نداشتن سخت افزار نینتندو سوئیچ نتونستم بازی کنم اما نسخه های قدیمی بازی زلدا از جمله اوکارینای زمان و ماجورا ماسک و اسکای وارد سورد و از نسخه های link to the past را بازی کردم و نکته ای دیگه اینکه بازی Genshin Impact را در حال حاضر دارم بازی می کنم که می خوام در باره اش بنویسم.
سوالی که ممکنه پیش بیاد این هست که پس چه طوری بازی ای که انجام ندادی را می خوای با بازی ای که انجام دادی مقایسه کنی؟
جواب این هست که من زیاد در رابطه با زلدا مطلب خواندم و ویدیو دیدم و می خوام چیزی که تجربه کردم را با چیزی که دیدم مقایسه کنم و من نمی خوام گیم پلی این دوتا بازی را مقایسه کنم و می خوام در رابطه با ساختار آنها بنویسم. نکته ی دیگه هم این است که از تجربه خودم از بازی کردن نسخه های قبلی زلدا استفاده خواهم کرد.
بعد از این توضیحی که لازم دیدم در رابطه با این مطلب بدم خوبه قبل از شروع اصل مطلب یک توضیح کوتاه درباره ی این دوتا بازی بدم.
با بازی Genish Impact شروع می کنیم:
یک بازی نقش آفرینی اکشن است که توسط توسعه دهنده ی بازی های ویدئویی چینی استودیو بازی و انیمیشن سازی miHoYo با شیوه در آمدزایی فریمیوم توسعه و منتشر شده است. این بازی در دنیای فانتزی ای به نام تیوات صورت می گیرد که محل زندگی هفت ملت متمایز است که هر کدام به عنصری گره خورده اند و توسط خدایی مرتبط با آن حکومت می شود. داستان همراه با دو خواهر و برادر دوقلو آغاز می شود که از آن به عنوان مسافر که به جهان های دیگر سفر می کنند اما در حادثه ای از هم جدا می شوند. مسافر در جستجوی خواهر از دست رفته خود با همراه خود پیمون سفر می کند، و درگیر امور ملت ها و خدایان تیوات می شود. توسعه این بازی از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شد و برای ترکیب سبک انیمه با عناصر کلیدی تر از فرهنگ های دنیای واقعی طراحی شده است. برای تکمیل داستان بازی، استدیوی miHoYo یک مانگا همراه بازی منتشر کرد.این بازی به طور کلی نقدهای مثبتی دریافت کرد و منتقدان از مکانیک های مبارزه و آزادی جهان بازی تمجید کردند، در حالی که برخی محتوای پایانی بازی و مدل سازی آن را مورد انتقاد قرار دادند. اما بازی یک موفقیت تجاری بزرگ بود، این بازی در عرض شش ماه پس از انتشار بیش از یک میلیارد دلار ناخالص درآمد داشت.
منبع ویکی پدیا
حالا نوبت بازی زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) هست:
افسانه زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) یک بازی اکشن-ماجراجویی است که توسط نینتندو برای کنسول های نینتندو سوییچ و وی یو توسعه یافته و منتشر شده است. نفس وحش بخشی از سری بازی های افسانه زلدا است و در پایان جدول زمانی داستان های زلدا تنظیم شده است. بازیکن لینک را کنترل می کند که از خواب صد ساله بیدار می شود تا مصیبت گانون را شکست دهد و پادشاهی هایرویل را نجات دهد. مشابه بازی اصلی ۱۹۸۶ افسانه زلدا به بازیکنان آموزش کمی داده می شود. این بازی یک بازی جهان باز است و در آن بازیکنندگان می توانند آزادانه جهان را کاوش کنند. وظایف بازیکنندگان شامل جمع آوری اقلام مختلف برای کمک به اهدافی مانند حل پازل و یا مامورت جانبی است. نفس وحش برای گیم پلی بازی و توجه به جزئیات تحسین های بسیاری دریافت کرد. منتقدان آن را نقطه عطفی در طراحی بازی های جهان باز نامیدند، اگرچه انتقادهای جزئی به خاطر عملکرد فنی در فیزیک پرتاب اجسام دریافت کرد. این بازی برنده چندین جوایز از جلمه جایزه سال شد و به عنوان یکی از بزرگترین بازی های ویدئویی در تمام دوران یاد شد. این بازی تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۵ میلیون نسخه فروخته بود که آن را به یکی از پرفروش ترین بازی های ویدئویی تمام دوران ها رسانده است.
منبع ویکی پدیا
خوب حالا بر می گردیم به اصل مطلب. چرا این دوتا بازی شبیه به هم نیستند؟
چند دلیل عمده برای اینکه به تفاوت های بنیادین این دو بازی پی ببریم وجود دارد که در این مطلب فعلا به یکی از آنها اشاره می کنم :
1- اولین نکته تفاوت سیستم دیزاین این دو بازی است.
قبل از هر چیز خوبه توضیح بدیم سیستم دیزاین چیست؟
اگه بخوام کلی توضیح بدم یک دستگاه را تصور کنید که پر از چرخ دنده های ریزو درشت هست که دستگاه را به کار می ندازه. در دستگاه بازی های ویدیویی چرخ دنده ها مکانیک های بازی هستند (مکانیک ها به طور کلی قوانینی هستند که دنیای بازی را تشکیل می دهند) و سیستم دیزاین در اینجا رابطه ی بین چرخ دنده ها را تعریف می کند به این معنی که این مکانیک هایی که هر کدام جدا از مکانیک دیگر هستند چگونه در کنار هم کار می کنند.
اگر بخواهیم یک مثال از بازی های مورد بحث خود بیاوریم در بازی زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) مکانیکی به نام رعد و برق در روزهای بارانی وجود دارد و مکانیک دیگر رسانایی اسلحه های فلزی در مقابل برق است. اگر در هنگام رعد و برق اسلحه فلزی با خود داشته باشید احتمال برخورد صاعقه به شما بیشتر می شود و این امکان برای دشمن های شما هم وجود دارد که با در دست داشتن اشیای فلزی مورد اصابت صاعقه قار بگیرند. شما می توانید از این قابلیت برای از بین بردن دشمن های خود استفاده کنید به صورتی که اسلحه ی فلزی خود را هنگام رعد و برق به زمین بیاندارید تا با برخورد صاعقه به آن دشمن های اطراف آن مورد اصابت صاعقه قرا بگیرند و یا در معبد هایی از بازی نیاز است برای حل معما بین دو نقطه اتصال الکتریکی برقرار کنید که می توانید برای ارتباط قرار کردن بین دو نقطه از اسلحه های فلزی به عنوان رسانای برق استفاده کنید تا ارتباط الکتریکی بین دو نقطه برقرار شود.
نکته ای که در طراحی سیستم این بازی وجود دارد این است که تمام مکانیک های ساخته شده توسط سازندگان بازی توسط قوانین ساده منطقی به هم متصل می شوند و این امر باعث می شود که بازیبازها از مکانیک های بازی بتوانند فراتر از طراحی بازی استفاده کنند. اگر بخواهیم دوباره به مثال بالا برگردیم در مصاحبه ای سازندگان بازی می گویند ما سیستم صاعقه را در بازی به این دلیل قرار دادیم که به بازیباز دلیلی برای استفاده از اسلحه های چوبی بدهیم این در حالی است که می بینم خود بازیباز از این مکانیک صاعقه هم به عنوان سلاح استفاده می کند و توسط رسانا بودن فلز همانطور که در مثال گفتم بازیباز سعی در دور زدن معمای معبدهای بازی می کند این در صورتی است که می توان گفت بازیساز این مکانیک ها را به دلیل دیگری ایجاد کرده است. ویژگی سیستم دیزاین بازی زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) باعث ایجاد آزادی عمل نسبی و در مواقعه ای خلاقیت می شود به عنوان مثال بازی در طول زمان خود کمترین دستور را به بازیباز می دهد که دشمن خود را چگونه بکشید و در بیشتر موراد بیشتر از یک راه حل در بازی برای کشتن دشمن ها وجود دارد. همه این امکانات به لطف سیستم دیزاین دقیق بازی است که با روابط منطقی مکانیک های بازی را به هم متصل می کند.
اما در بازی Genshin Impact سیستم دیزاین این بازی به اینگونه است که دشمنان مختلف را می توانید توسط افراد مختلف که نیروهای ضد آنها دارند از بین برید به عنوان مثال می توانید دمشنان عنصر آب را باشخصیت های قابل بازی که قابلیت آتش دارند ازبین ببرید هنگام بارندگی نیروی شخصیتی که قابلیت عنصر یخ را دارد می تواند دشمنان را تبدیل به یخ کرده و چند ثانیه حرکت آنها را متوقف کند یا شخصیتی که نیروی الکترسیته دارد می تواند با پرتاب پرتوهای الکتریسیته بر روی اب تمام دشمنانی که در آب قرار دارند را مورد اصابت الکتریسیته قرار بدهد یا شخصیت دارنده ی نیروی باد بر روی دشمن عنصر آتش تاثیر بیشتری می گذارد که این سیستم جذاب است اما وسعت طراحی سیستم زلدا را ندارد
این نکته بر وری تجربه کلی این بازی و تفاوت آن با بازی زلدا تاثیر می گذارد این در حالی است که در بازی زلدا: نفس وحش هیچ مکانیکی نیستند که بر مکانیک دیگر تاثیر گذار نباشند اگر بخواهم دوباره از زلدا مثال بزنم باید به این نکته اشاره کنم که دمای هوا در بازی بر عملکرد شخصیت قابل بازی تاثیر می گذارد و در سرما نیاز به لباس گرم و در گرما نیاز به لباس خنک دارد و در بازی می توانید معجون هایی درست کنید که بر روی دمای بدن لینک تاثیر می گذارد که برای آن نیاز به مواد اولیه ی ای هست که در مناطق مختلف بازی قرار دارند. این نکته مثالی از تاثیر مکانکیک های بازی بر هم است این در حالی است که در طراحی مکانیک لباس ها، لباس هایی وجود دارند که بر استقامت یا قابلیت مخفی کاری یا شنا و ... تاثیر دارند.
در زمینه پخت و پز هم انواع غذا ها و معجون ها وجود دارند که بر قابلیت های مختلف شخصیت قابل بازی تاثیر می گذارند و این سیستم پیچیده و تاثرگذاری بخش های مختلف آن بر روی هم در تمام بخش های بازی زلدا: نفس وحش دیده می شود اما در بازی Genshin Impact این سیستم را فقط در مباررزات می بینیم و در بخش های دیگر مثل پخت و پز کاملا محدود با یک سیستم دیزاین طرف هتسم که در مطلب دیگر به آن اشاره خواهم کرد.
نکته: الان بحث من این نیست که کدام بازی از آن یکی بهتر است در این مطلب من می خواهم بگویم که این تفاوت هایی که به آن اشاره می شود باعث می شود این دو بازی در ظاهر ان هم در بخش های کوچک شبیه هم باشند ولی در ایجاد حس برای بازیباز با همتفاوت های عمیقی دارند پس این دوبازی آن طور که در فضصای اینترنت به شباهت هایشان اشاه می شود شبیه به هم نیستند.
برای درک بهتر مطلب پیشنهاد می کنم ویدیو زیر را که در رابطه با مراحل تولید بازی زلدا: نفس وحش است را با دوبله فارسی ببینید.
در مطلب بعدی ما به دلایل دیگر تفاوت این دو بازی خواهیم پرداخت.
مطالب مستقل بازی در ویرگول
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازی بیت سابر Beat Saber با واقعیت مجازی
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازی امانگ اس
مطلبی دیگر از این انتشارات
نگاهی به مراسم گیم آواردز ۲۰۱۸ The Game Awards