با ما وارد دنیای بازی های مستقل بشوید.
قابلیت فتومُد در بازی های ویدیویی
ایده ی این مطلب بعد بازی کردن بازی موبایلی #drive به ذهنم رسید. نکته ای که برای من در این بازی جذاب بود این بود که مورد اضافه ای در بازی وجود نداشت و هر چیزی که در بازی بود باعث جذابیت بازی شده بود. این بازی اولین بازی موبایلی بود که فوتو مُدش برای من جذاب بود و من را تقریب می کرد تا در حین بازی گزینه ی فوتومُد را فعال کنم و از بازی عکس بگیرم.
همینجا بود که یاد فوتومُد بازهای بزرگی مثل گوست آف توشیما و یا راچت و کِلَنک: ریفت دِ پارت و مردعنکبوتی و بازی های بزرگ دیگه افتادم که پر از تنظیمات ریز و درشت هستند. از تنظیم نوع و رنگ نور تا زاویه ی دوربین و متن و ژست شخصیت بازی گرفته تا شبیه سازی لنزهای سینمایی و کلی فیلتر مختلف و برچسب در این فوتومُدها پیدا می شه.
اینجا چند سوال برای من مطرح شد:
اول اینکه بازی کنندگان این بازی های بزرگ چقدر از قابلیت فتومُد و تنظیمات آن استفاده می کنند؟
دوم اینکه آیا برای جذاب شدن قابلیت فتومُد برای بازیباز، بازیساز باید امکانات و جزئیات زیاد به آن اضافه کنه؟
از آنجایی که من بیشتر به بازی های مستقل علاقه دارم و بیشتر از بازی کردن بازی های بزرگ ویدیوهاشون را نگاه می کنم نمی تونم در رابطه با سوال اول جوابی بدم اما در مورد سوال دوم باید بگم که همونطوری که در بازارایابی بازی های شرکت های بزرگ می بینیم عموماً روی قابلیت های بخش فوتومُدهای بازهای بزرگی که جزئیات زیادی داره برای تبلیغات مانور داده می شه و من فکر می کنم که این قابلیت در چنین بازی هایی صرف نظر از کارایی شون جنبه ی تبلیغاتی هم دارند. شاید من اشتباه کنم اما افرادی که چنین بازی هایی را بازی کردند می توانند به من بگویند که چقدر از قابلیت های فتومُد یک بازی در طول انجام آن بازی استفاده می کنند. البته باید ببینیم که این قابلیت چقدر در بین مخاطبان بازی های بزرگ در دنیا طرفدار داره.
سوالی که ممکن هست اینجا مطرح بشه این است که چقدر مگه این قابلیت در بازی ها اهمیت داره؟
باید به این نکته اشاره کرد که این قابلیت در بازی حکم نرم افزار ویرایش عکس را داره که می تونه دریچه ای برای اشتراک گذاری محتوا توسط بازیبازها از بازی مورد علاقه ی خودشون باسشه که برای بازیساز می تونه یک تبلیغ دهان به دهان توسط بازیبازهایی که بازی او را تهیه کرده اند باشه.
اگه بخوام از تجربه ی خودم بگم وقتی داشتم بازی #drive را انجام می دادم برای من سوال پیش آمد که من چرا درگیر فوتومُد این بازی شدم؟ چونکه قبل از انجام این بازی به چنین قابلیتی در بازی ها علاقه ای نداشتم و همین باعث شد این مطلب را بنویسم و حداقل چند نفر بیشتر با اسم این بازی آشنا بشوند. این یعنی تبلیغ که فقط بخاطر بخش فتومُد این بازی رخ داده.
فتومُد یعنی انتشار تصاویر از بازی هایی که دوست داریم در فضای مجازی تصویری از آنها منتشر کنیم. فرقش هم با عکس های موجود در فضای مجازی از بازی مورد نظر این هست که اختصاصی بازیبازی هست که آن عکس را از بازی گرفته.
چرا فتومُد بازی #drive برای من جذاب بود؟
خوب که فکر کردم به این نتیجه رسیدم که برای من مهمتر از قابلیت های سیستم فتومُد بازی این نکته مهم بود که می خواستم از فضای زیبای بازی عکس بگیرم. تاحالا هیچ بازی ای من را نتوانسته بود ترغیب به استفاده از قابلیت فتومُدش بکنه تا از فضای بازی عکس بگیرم.
چرا این اتفاق افتاد؟
بخاطر اینکه من از فضای بصری این بازی خوشم آمده بود و به یک زبان دیگه من در این بازی چیزی دیده بودم که می خواستم ازش عکس بگیرم.
عموماً در بازی هایی که از قابلیت فتومُد استفاده می کنند جلوه های خاص بصری هم وجود دارد تا دلیلی باشد برای عکاسی از فضای بازی توسط بازیباز یا بهتر هست بگویم که بازی هایی که جلوه های خاص بصری دارند قابلیت فوتومُد را در بازی های خود با جزئیات زیادی قرار می دهند تا بازیباز بتواند از این قابلیت ها برای ثبت تصاویر خاص از بازی آنها استفاده کند.
اگه بخوام مطلبم را خلاصه بکنم به این نتیجه می رسیم که بشتر از اینکه فتومُد بازی چه گزینه هایی را در اختیار مخاطب قرار بده این نکته مهم هست که خود بازی چه تصاویی با چه کیفیت بصری ای را در اختیار بازیباز قرار می ده که دلش بخواد برای ثبت آن ها از قابلیت فتومُد بازی استفاده کنه.
البته در آخر اگه بخوام یک نقد به حرف خودم داشته باشم این هست که بازی های بزرگی که به آنها اشاره کردم برای ثبت تصاویر خاص از فضاهای خودشون باید یک فتومُدی فراتر از امکانات ساده مانند عکس گرفتن و تغییر نمای دوربین داشته باشند. اما سوال مهم اين است که بازيبازها چه مقدار از چه ميزان از قابليت فتومُد بازي های بزرگی که پر از امکانات مختلف هستند استفاده می کنند و چه مقدار از استفاده از این قابلیت ها احساس راحتی می کنند؟
در آخر مطلب جهت تاکید باید بگم که در بحث فتومُد در بازی های بزرگ و کوچک مهم ترین نکته محتوایی بصری ای هست که بازی ها در اختیار بازیبازها قرار می دهند.
مطالب مستقل بازی در ویرگول
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه تصمیم های معنا دار بسازیم؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
کلاس درس Brawl Stars
مطلبی دیگر از این انتشارات
آیا بازیهای ویدئویی واقعاً مضر هستند؟ : بررسی باورهای اشتباه