ویرگول
ورودثبت نام
هوشمندی | Houshmandi
هوشمندی | Houshmandi
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

خلاصه جمعوجور کتاب شش ستون عزت نفس

ستون 1 : تغییر طرز فکر و تمرین زندگی آگاهانه

هر اتفاقی میفتد چه خوب چه بد چه خنثی، از خودم بپرسم که واقعیت چیه؟ و بعدش از خودم بپرسم که تفسیر من از واقعیت چیه ؟ و بعدش ببینم احساساتم چیه ؟

با این سه سوال من زندگی آگاهانه رو میتونم تجربه کنم.


ستون 2: پذیرش خود

اگر خودم را آن جور که هستم نپذیرم، هیچ انگیزه ای برای تغییر و پیشرفت پیدا نمیکنم، زیرا تمام انرژی ام صرف پوشاندن ایراداها و نقص هایم میشود.

پذیرش خود به معنای مجوز دادن برای انجام کارهای ناشایست نیست بلکه یعنی باید به دنبال دلایل اصلی که منجر به انجام کارهایم میشود، بگردم و ریشه رفتارهایم رو بررسی کنم.


ستون 3: مسئولیت پذیری نسبت به خود

یعنی من برای خودم ارزش قائل هستم و سرنوشت و اهدافم رو خودم مشخص میکنم و مسئولیت این انتخاب ها رو قبول میکنم.

به جای مقصر دانستن دیگران و نظرخواهی برای فرار از انتخاب و مسئولیت، شروع به بررسی عوامل میکنم و تمرکزم رو روی حل مساله میذارم.

هرگاه مشکلی پیش بیاید چه کوچک چه بزرگ از خودم میپرسم که :

چطور میتونم حلش کنم ؟ و چیکار کنم که دوباره تکرار نشه؟


ستون 4: شجاعت ابراز وجود

ترس از ابراز وحود از این میادش که نکنه من خودم رو اونجوری که هستم تعریف کنم و دیگران از دست من ناراضی شوند یا مورد خشم آن ها قرار بگیرم.

شجاعت ابراز وجود از این میادش که من خودم باشم و نقش بازی نکنم و هنگامی که خودم رو ابراز میکنم و برای ارزشهایم حرکت میکنم حس رضایت درونی ام را تقویت میکنم.


ستون 5 : زندگی هدفمند

سوالی که باید جواب بدهم این است که من چه چیزی میخواهم ؟ و میخواهم به کجا بروم؟

میزان عزت نفسم، ارتباط مستقیم با اقدام کردنم در جهت دستیابی به اهدافم دارد.


ستون 6 : تمرین یکپارچگی شخصی

اینکه حرف و عمل من یکسان و هماهنگ باشد، نشانه این است که من عزت نفس خوبی دارم و برای خودم ارزشمندم.


یکسری پست های دیگه هم دارم، اگه دوست دارید یه نگاهی بندازید:

عزت نفسبهره وریتوسعه فردیاعتماد به نفسشش ستون عزت نفس
تریدر، مهندس کامپیوتر،‌ کتابخون،‌ فیلم بین و یه سری چیزای دیگه ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید