ویرگول
ورودثبت نام
جواد محمدی
جواد محمدی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

اپیزود اول رادیو راه مجتبی شکوری: عشق

من معمولا پادکست‌های توسعه‌فردی گوش می‌دم و سعی می‌کنم چیزی ازشون یاد بگیرم و از این رو نه همیشه ولی معمولا نت‌برداری می‌کنم. یکی از پادکست‌های محبوبم هم رادیو راه مجتبی شکوری هست. تا حالا نکات چندتا از قسمت‌هاش رو یادداشت کردم و قصد دارم طی چند پست تو ویرگول به اشتراک بذارم تا دیگران هم ترغیب بشن به شنیدن این پادکست و هم با خوندن این مطالب نکات جدیدی رو یاد بگیرن و یا مرور کنن. لذا تاکید می‌کنم که این مطالب جایگزین شنیدن خود پادکست نیست و پیشنهاد می‌کنم حتما خود پادکست رو بشنوی (لینکش رو در انتهای همین مطلب قرار می‌دم).

اپیزود اول فصل اول: عشق

اپیزود اول رادیو راه با موضوع عشق منتشر شد. در ادامه چکیده نکات این قسمت رو می‌تونی مطالعه کنی و توجه کن که این مطالب هم واسه افرادی که در رابطه عاشقانه قرار دارن و هم واسه افراد اصطلاحا سینگل، می‌تونه مفید و کارآمد باشه. شاید متن پیش رو خیلی هم ساختاریافته به نظر نیاد که خب طبیعیه چون برداشت من از صحبتای مجتبی‌ست ولی وقتی خود پادکست رو بشنوی دیگه مطلب راحت واست جا می‌افته .



۱) رحم مادر امن‌ترین و بهترین جای دنیا برای ماست اما تولد آغاز تنهایی ماست؛ بعد از تولد ما دچار فقدان عمیق و جدا افتادگی می‌شیم و باقی عمر رو به یافتن "دیگری شگفت‌انگیز" (معشوق) برای تکرار اون تجربه بی‌نظیر سپری می‌کنیم اما باید بپذیریم که نه اون تجربه تکرار می‌شه و نه عشق بدون مشکل و کمال‌گرایانه واقعیت داره!


۲) سه حقیقت ناگوار برای درک واقع‌بینانه عشق:

الف. عشق مساوی با سازگاری نیست! یعنی اینکه عاشق کسی می‌شیم لزوما به معنای این نیست که با او خوشبخت می‌شیم.

ب. عشق مشکلات بنیادین ما رو نمی‌تونه حل کنه و مسئولیت حل مشکلاتمون با خودمونه.

ج. عشق فقط یافتنی نیست، ساختنیه!

❤ عشق بیشتر از اینکه یه احساس باشه، یه اقدامه؛ اول معشوقه رو می‌یابی ولی بعدش رابطه عاشقانه رو می‌سازی...


۳) واکنش عاشق وقتی از معشوق:

الف) نه می‌شنوه: انکار و امیدواری واهی که در کوتاه‌مدت جوابگوئه ولی در بلندمدت درگیر دنیای خیالی می‌شیم و از واقعیت و لحظه حال دور...

ب) وقتی بله می‌شنوه: طبق تحقیقات fmri در اوایل رابطه مغز عاشق دقیقا مثل مغز مصرف‌کننده‌های کوکائین می‌مونه؛ یعنی عاشق بالای بالاست تو ابرا! (به دلیل ترشح فراوان هورمون‌های دوپامین و سروتونین)

ولی چند ماه بعد، اون فوران هیجان افت می‌کنه و به علاقه و احساس دلبستگی عمیق و واقع‌بینانه تبدیل می‌شه و این کاملا طبیعیه اما برخی از افراد به دلیل درک ناقص و نادرست از عشق، سرد می‌شن و به جای ماندن و ساختن عشق به فکر یافتن یک معشوقه جدید می‌افتن و این خطای بزرگیه...

"تو تا زمانی که زنده‌ای نسبت به کسی که اهلی کردی مسئولی" (شازده کوچولو)


۴) عشق رمانتیک و احساسی که در شروع رابطه پدید میاد لازمه ایجاد رابطه عاشقانه‌ست اما کافی نیست و در ادامه، رابطه نیازمند پویایی و مراقبت و اقدام مؤثر است.

ما به جای عشق‌های رمانتیک اولیه (که تو رسانه‌ها و داستان‌ها دیدیم و شنیدیم)، به عشق‌های ساده و معمولی و ساختنیِ پایدار نیاز داریم.


۵) در یک رابطه من همینم که هستم نداریم (به این می‌گن طرز فکر ثابت که البته در رابطه عشقی جایی نداره)

نه این که در هر رابطه‌ای حتما بمونیم، اتفاقا یه سری از روابط رو باید ترک کرد؛ اما در عین حال باید چیزهایی رو که می‌شه تغییر داد، تغییر بدیم؛ قبل از تصمیم به ترک رابطه، تلاش کن برای حفظش، همه اقداماتی که می‌تونی رو انجام بده و بعدش اگه رابطه تموم شد حداقل دیگه حسرت نمی‌خوری و پشیمون نمی‌شی چون تو همه تلاشت رو کردی...


۶) ۹ لایه‌ی فلج‌کننده رابطه: (دکتر راس هریس - کتاب عشق در عمل)

۱. بایدها: اون باید تغییر کنه نه من!

۲. تلاش بی‌ثمر: انفعال و ناامیدی از تغییر و بهبود رابطه.

۳. اگر: درگیر خیالات و فانتزی شدن.

۴. گذشته دردناک: مرور تمام خاطرات دردناک این رابطه و نشخوار فکری آن.

۵. آیندهء هولناک: اگه من عوض شم اون سوءاستفاده می‌کنه.

۶. دلیل‌تراشی: من خسته‌تر از اونم که بخوام تلاش کنم...

۷. قضاوت: اون لیاقت رفتار خوب و احترام من رو نداره.

۸. می‌دونم چرا: از قصد تغییر نمی‌کنه از روی دشمنی با من تا به من آسیب بزنه!

۹. هراس‌های عمیق درونی: خیال داره منو ترک کنه - می‌دونم یکی بهتر از من رو پیدا می‌کنه - من بدون اون نمی‌تونم زندگی کنم...


* ممکنه در مواردی که گفته شد حق با ما باشه اما نکته اینجاست که آیا هیچ کدوم از این‌ها رابطه رو بهتر می‌کنه؟!

راه‌حل اصولی: خودآگاهی


۷) پروفسور جان گاتمن: نه تعداد دعواها بلکه نحوه دعوا کردن زن و شوهر نشون می‌ده یه رابطه تو چه وضعیتی قرار داره و دوام میاره یا نه...


۸) منصفانه دعوا کنیم:

همه زن و شوهرا دعوا می‌کنن اما مهم اینه منصفانه دعوا کنیم و دقت کنیم: چی بگیم؟ کِی بگیم؟ چطور بگیم؟

و این که:

  • از دردودل‌ها و ضعف‌های دیگری سوءاستفاده نکنیم!
  • فحاشی، بی‌احترامی، مظلوم‌نمایی نکنیم.
  • با گریه و ناراحتی و قهر دعوا رو ترک نکنیم، بمونیم و حرف بزنیم و تلاش کنیم واسه حل مسئله...


نکته نهایی: عشقای فانتزی تو فیلم‌ها و قصه‌ها رو رها کن؛ همین عشقای ساده و معمولی و واقعی رو دریاب...




امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشی.

اگه می‌خوای به قسمت اول پادکست رادیو راه گوش کنی، اینجا کلیک کن.

اگه هم دوست داری به نحو موثرتری این پادکست یا هر پادکست دیگه‌ای رو بشنوی و با چندتا پادکست خفن دیگه هم آشنا بشی، شاید این نوشته‌م بتونه بهت کمک کنه:

https://vrgl.ir/D25NE


  • لینک خلاصه قسمت‌های دیگه:

اپیزود دوم رادیو راه: جادوی راه

اپیزود سوم رادیو راه: مسئله‌ی مرگ و زندگی

اپیزود چهارم رادیو راه: یک تاریخِ امیدبخش

اپیزود پنجم رادیو راه: نشانیِ نبوغ
اپیزود هفتم رادیو راه مجتبی شکوری: انسان کافی


تا بعد.




عشقعاشقیپادکسترادیو راهمجتبی شکوری
یک چندپتانسیلی کنجکاو که در تلاشه با کسب و نشر آگاهی، دنیا رو به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید