دورهمی آموزگاری: بیاید از معلم‌ها حرف بزنیم

سلام

محصول یک پزشک روی خاک راه می‌رود، محصول یک مهندس در آسمان پرواز می‌کند ولی محصول یک معلم عمرها باقی می‌ماند و اثر جاویدان باقی می‌گذارد.

اثرگذارترین سن عمر آدمی محدود به دوره کودکی میشه. وقتی که مثل یه خمیر قابل انعطاف‌ هستیم و از دور برمون یاد می‌گیریم. در شکوفایی این عصر فردی مهم به نام معلم به عنوان داربست کمک ما میاد و به ساختن ما کمک می‌کنه.

نمی‌خوام مثل انشای دبستان بالایی منبر پاچه‌خواری برم ولی بر همگان واضح و مبرهن هست که(?) معلمی شغل مهم و اثرگذاریه. حتی یک سری شایعاتی شده که در آلمان و ژاپن حقوق معلم جایگاه ویژه‌ای داره. همه ما هم نزدیک ده هزار ساعت(5ساعت ×5 روز در هفته×4 هفته ماه×9ماه سال×12سال کلاس) از عمرمون در کنار این عزیزان گذروندیم و می‌گذرونیم. پس با احترام به بهترین و بد اخلاق‌ترینشون:

رزوتون مبارک معلمای عزیز !


تشکر و تقدیر از معلمان ویرگول

در اولین جایگاه بهتره که از معلمین ویرگولی که این پست رو می‌‍خونن تشکر کنم. بدینوسیله از تمامی افرادی که در عرصه آموختن از آموزگاران گرفته تا اساتید و مدرسین خصوصی و زبان خداقوت گفته و دست تک تک‌شون رو می‌بوسم. امیدوارم در عرصه زندگی پایدار و استوار بدرخشید. من به شخصه معلم خاصی رو نمی‌شناسم ( یا به یاد ندارم) ولی از استاد عزیز جناب آذرخش عزیزی که به غایت تمام بسیار چیزها به من آموختند؛ کمال قدردانی و تشکر رو دارا هستم.


معلم‌های جاودان

شاید مهم‌ترین دلیلم برای نوشتن این پست این بود که خاطرات خوش‌مون رو از معلم‌هایی خوب بازگو کنیم تا اگر معلمی از این کنار رد میشه و این محتوا رو می‌خونه با تکرار این رفتارهای خوب دنیای قشنگ‌تری هم برای دانش‌آموزان و هم بقیه ساخته بشه.

مشخصه از مقاله‌ام در مرکب کش رفتم؟
مشخصه از مقاله‌ام در مرکب کش رفتم؟


آقای م عزیز: متشکرم که دانش‌آموزان رو با فضای آزمایشگاه بیشتر آشنا کردید. نشان دادن جنین گوسفند تا ستاره دریایی واقعی و انجام آزمایش سوختن منیزنم تا باران طلایی از بهترین و اولین خاطرات من از آزمایشگاه هست.

آقای پ گرامی ، معلم دینی ، سپاس‌گزارم که با جمله «نه دین فقط این چیزایی که اینا میگن نیست. مرام انسانیت و حس کمال آدمی هم مهمه. مگر غیر اینه که خدا موسی رو برای چارچوب بندی دعای چوپان توبیخ کرد؟» به من زندگی آموختید.

آقای نون گرانقدر: متشکرم که با چک کردن چرک نویس‌های خانگی قبل امتحان برای زحمت بچه‌ها هم ارزش قائل شدید و مختصر نمره‌ای در نظر گرفتید. به من یاد دادید چیزهای نادیده هم مهم‌اند.

خانم ه هنرمند: تحسین برانگیز است که با بازدید از موزه، کتابخانه، مراکز علمی و عملی به بچه‌ها زندگی کردن در دل لحظات و حس عملی کار را اشاعه کردید.

آقای ش فعال: صمیمانه قدردان درس‌های ادبیات شما وسط حیاط و زیر درخت‌های بسم و توت هستم. آموختن ادبیات در هوای آزاد بسیار لذت بخش بود. برگ درختان سبز در نظر هوشیار....

خانم ج گرانمایه: شما را بابت فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی و در نظر گرفتن نمره کتاب تحسین می‌کنم. گرفتن عضویت کتابخانه مرکزی برای تک تک بچه‌های کلاس عملی شایسته و فرهیخته‌ای بود.

و آقای دکتر ز خوش‌رو: شما رو بابت دادن فرصت دوباره امتحان میان‌ترم و یا فرصت حضور دانشجویان کارشناسی در حوزه تحقیقات ستایش می‌کنم. حقیقتا که از شما،بیشتر از علم، دلسوزی را یاد گرفتم.

و برای تک تک این عزیزان و عزیزانی دیگر که خوب یا بد به من درس زندگی آموختند آرزوی سلامتی و شکوهمندی رو دارم.
آزمایش باران طلا
آزمایش باران طلا
درخت اقاقیا-بسم
درخت اقاقیا-بسم


شما هم از رفتار خوب معلم خودتون بگید:





همه معلم‌ها در مدرسه نیستند

عده‌ای زیادی از افراد با رفتارهای شایسته یا بحث و صحبت‌های زیبا به ما درس زیستن و دانش می‌آموزن. حالا برخی از این درس‌ها به عنوان مشاوره به درد زندگیمون می‌خوره و یا برخی دیگرشون به عنوان علمی عملی در حوزه‌های‌ کاریمون به کار بیاد.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی


اولین معلم همه ما پدر مادر عزیزمون هستند که راه رفتن و حرف زدن و ...به ما یاد دادند. من دست بوس همه پدر، مادرهای مهربون دنیا هستم که با نگرانی های به‌جا و بیجا از ما مراقبت می‌کنند.

ما دوستان‌مون رو می‌بینیم ما از دوستامون یاد می‌گیریم. از داشتن تک تک اونها به ویژه ویرگولیای عزیز که به من درس زندگی دادند خرسند و خوشحالم .

از سالار بخاطر آموختن هنر نویسندگی، از مارینا بخاطر دقت و ریز بینی، از آیدا بخاطر شهامت و استواری، از سورنا بخاطر نظم و چینش، از نازنین بخاطر کمال در کارها، از یلدا بخاطر دونستن قدر لحظه‌ها، از فاطمه جواهری بخاطر صبوری و نیکوکاری و در نهایت از آزاده بخاطر مهربونی و حس دلگرمی کمال تشکر رو دارم.

از تمامی دوستانی با نوشتن پست‌های خوب که اسمشون رو یادم نرفته ولی بنا بر عدم صمیمت نیاوردم بخاطر اینکه به من آموختید قدردانی ویژه می‌کنم.

همه ما هم در محیط کاریمون با یه سری از افراد در معاشرت هستیم که مستقیم یا غیرمستقیم کارها و فرایند ها رو از اون‌ها یاد می‌گیریم. جا داره اینجا ازشون بابت مهربون بودن سپاسگزار باشم.

برای فان
برای فان


همه معلم‌ها آدم نیستند

همیشه هم ما از آدم‌ها یاد نمی‌گیریم. کتاب بهترین مثال برای معلمی هست که با کمال احترام و صبوری به ما می‌آموزد. از این موجود مهربان در اینجا قدر دانی کردم و قدردان‌اش هستم.

در عمران، شش ضلعی مستحکم‌ترین شکل است
در عمران، شش ضلعی مستحکم‌ترین شکل است


طبیعیت معلم دیگه‌ای هست که با الهام بخشی خیلی چیزها مثل پرواز ، خونه سازی، پزشکی و فن‍آوری رو وام‌دار این معلم مهربون هستیم. گاهی از مورچه سرسختی یاد می‌گیریم و گاهی از عنکبوت صبوری. از گیاه‌ بابا ادم چسب نر و ماده وام می‌گیریم و به شکل آفتابگردان سلول خورشیدی می‌سازیم. مثل خفاش با پهپاد می‌پریم و مثل نهنگ با زیردریایی شنا می‌کنیم. خلاصه که مادر مهربانی‌ست این طبیعت.

در علم ، به این شاخه که به الهام از طبیعت می‌پردازه بیونیک(Bionics) گفته میشه.خوندن صفحه ویکی‌پدیا و سرچ تصاویر گوگل این عبارت توصیه میشه:)

اینترنت هم معلم خوبی بوده هم بد. وقتی به خاطرات قدیمی‌ها درباره پیدا کردن اطلاعات گوش می‌کنم چقدر خوشحالم که در عصر اینترنت زندگی کرده‌ام. فکر کنید شنیدن به یک آهنگ، دیدن یه عکس، سرچ یک کلمه لاتین، علائم یک بیماری، انواع گیاهان، فرمول فیزیک، پیدا کردن یک مکان و هزاران چیز دیگه همه و همه در یک معلم یافت بشه.آیا اون معلم شایسته تقدیر نیست؟ متشکریم اینترنت...گرچه همیشه معلم دلسوزی نبودی اما حداقل مهربان بوده‌ای!


پول! بعله از پول بابت معلمی هر چند ظالمانه‌اش در عرصه زندگی قدر دانم. پول به من آموخت هرچیزی در زندگی ارزشی دارد و قدر چیزهای با ارزش رو باید دونست. به من آموخت عده‌ای رفیق نیمه راهند و عده دیگر از جان مایه می‌ذارن. آموخت که ته دنیا پوچی است و چیزی ارزشمند‌تر از زمان و فرصت نیست.

آنچه ندارد عوض ای هوشیار/// عمر عزیزست غنیمت شمار

از سفر کردن، تجربه، احساسات و منطق، سلامتی، مرگ و..مختصر تشکر و قدردانی بخاطر آموختن چیزهای مهم و جدید رو دارم.

تقدیر از مشاورین زندگی

از نظر من، معلم بعد از یه دوره‌ای فقط مسئول آموختن ادبیات و ریاضی و علوم نیست. اون بیشتر نقش مشاوره و شکل‌دهی رو ایفا می‌کنه. رفتار یک معلم خیلی مستقیم روی حرکات دانش‌آموزان موثره. چه بسا مهم‌تر از درس دادن نحوه برخورد و اجرای آموزش باشه. درس بعد یک سال دوسال کمرنگ میشه اما نحوه ادای اون در ناخودآگاه افراد شکل می‌گیره. شاید یادم رفته باشه آغامحمدخان چکار کرده ولی چینش دایره‌ای کلاس تاریخ (که باعث جلوگیری از خواب می‌شد) یادم نرفته. از گسسته چیز کمی یادمه اما یادمه که دبیرش همیشه موقع پاسخ به تلفن می‌گفت «کلاسم بعدا تماس بگیرید.». عدالت رو از استادی یاد گرفتم که سوال به سوال تصحیح می‌کرد تا نمره قبلی سوال برای سوال بعدی موثر نباشه‌. و بهرحال از نظر من مهم‌ترین اززشمندترین معلم‌ها کسانی هستند که با پویایی و اکتیو بودن، خودشون به نصیحت‌های زندگی حداقل جلوی دانش آموزان جامعه عمل بپوشانند. (نوشته‌ای مرتبط با این پاراگراف)

این عکس را می‌شناسید؟
این عکس را می‌شناسید؟
صاحب این عکس را می‌شناسید؟
صاحب این عکس را می‌شناسید؟


تم معلم ایرانی:
تم معلم خارجی:
او نیز یک معلم بود
او نیز یک معلم بود
او نیز یک معلم بود
او نیز یک معلم بود









شما هم از تجارب ‌‌‌تون از معلم‌های زندگی یا مدرسه بگید و خاطرات خوبتون رو به اشتراک بذارید.