ویرگول
ورودثبت نام
رایزن
رایزن
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

اعلام موضع و (در حاشیه) مبارزه

قبل شروع: در این متن می‌خوام در مورد ماجرای مسدودیت کاربران آیرین و آیدا و حذف مطالب این دو کاربر موضع مشخص و دقیق خودم رو اعام کنم. تا قبل از این موضع مشخصی نداشتم، دلیلش این بود که تا قبل از این هنوز برام مشخص نشده بود باید چه موضعی بگیرم. اما الان می‌خوام موضع خودم رو روشن کنم.
آدم باید قبل حرف زدن، فکر کنه (این قانونشه. به قصه اپی‌متئوس و پرومتئوس ارجاع‌تون میدم). اونی که فکر میکنه من یکی به نعل میزنم یکی به میخ، به این دلیله که هنوز این گزاره ساده رو نفهمیده.
اول در مورد آیدا میگم و بعد به آیرین می‌رسم. در مورد بقیه دوستانی که به مشکل خوردند حرفی ندارم، چون زیاد باهاشون در ارتباط نبودم و نمیدونم باید چی بگم. اما خب من مخالف هر نوع برخورد حذفی هستم. فرقی نداره کی باشه.
و اینکه همین متن رو برای تیم پشتیبانی ویرگول ایمیل میکنم.

کاربر آیدا که برگشته. خوشبختانه مسأله مسدودیت دائمش برطرف شده. اما خب مطالبش برنگشته.

میگم خوشبختانه، چون حذف این کاربر عین بی‌عدالتیه و ظلم به حساب میاد. من ندیدم این کاربر خلاف قوانین قلم بزنه. اگه کسی دیده، بگه تا من هم ببینم. اما من ندیده بودم. پس باید برمی‌گشت. حقش بود برگرده.

به نظرم حقشه مطالبش هم برگرده. دو تا متن آخری که از این کاربر حذف شده، باید برگردند. چون ندیدم در اون دو متن، خلاف قوانین قلم زده باشه. البته این کاربر به خصوص در متن آخر به قوانینِ اشتباهِ موجود اعتراض و همچنین، جهل طرف مقابلش رو تو چشمش کرده بود؛ اما توهین نکرده و تفرقه هم ننداخته بود. به نظرم ویرگول باید بهش اجازه بده مجددا همون دو متن رو منتشر کنه.

البته نمیدونم خودش می‌خواد مطالبش برگردند یا نه. اگه میخواد باید همراه با دوستانش برای احقاق حقش بجنگه.

اما ماجرا چی بوده؟ چرا آیدا به طور دائم مسدود شد و چرا ویرگول مجدداً اجازه داد برگرده؟

جوابش رو نمیدونم. اما دو تا حدس می‌زنم: هوش مصنوعی ویرگول این کاربر رو به اشتباه ربات تشخیص داده یا اینکه یه عده با گزارش‌های فله‌ای زمینه مسدودیت دائم این کاربر رو فراهم کرده باشند.

هر چی بوده، مشخصه ویرگول اشتباه کرده و همین اشتباه ویرگول فضا رو ملتهب کرد. بهتر نیست ویرگول در رویه‌های قضایی‌اش تجدید نظر کنه؟ قبلا در اینجا و اینجا و اینجا گفتم چه ایراداتی بر ویرگول وارده. یه بار دیگه بخونید، متوجه میشید یکی از زمینه‌های این التهاب اخیر در فضای ویرگول، رویه‌های قضایی اشتباه خودش بوده. اصلاح این رویه‌ها به نفع همه است و قبل از همه، به نفع خودش.

در مورد آیدا حرف بیشتری نیست. برسیم به آیرین.

آیرین هنوز رفع مسدودیت نشده. موضع من چیه؟ معتقدم آیرین هم حقشه برگرده.

البته دیدم که آیرین برخلاف آیدا توهین می‌کنه. دیدم که راه گفتگو رو می‌بنده. اما آیرین به استبداد رأی دچار نیست. آیرین اگه این کار رو کرده، به دلیل برخورد اشتباه طرف مقابلش بوده. در متن قبل به خوبی نشون دادم طرف مقابل چه اشتباهاتی داشته. وقتی طرف مقابل کوچکترین تمایلی برای گفتگو نشون نمیده، وقتی طرف مقابل برخلاف تمام حرف‌های قشنگی که در مورد گفتگو می‌زنه، در عمل هیچ گفتگویی نمی‌کنه، طبیعیه کاربر آیرین به اشتباه طرف مقابلش رو هیولا ببینه. آیرین طرف مقابلش رو اشتباه شناخته و از اونجایی که حاضر نیست خودش رو سانسور کنه، طبیعتا این شناخت اشتباه، در آثارش به این صورت نمایان میشه که از طرف مقابل هیولا می‌سازه.

میگم آیرین به اشتباه هیولا می‌بینه، چون حقیقتا اشتباه می‌کنه. آیرین نظام رو با موافقانش اشتباه گرفته. من در متن بعدی نشون میدم اصل نظام (یعنی قانون این نظام) چه راهی برای گفتگو باز گذاشته. آیرین این راه رو ندیده. چیزی که می‌بینه رفتار موافقان نظامه.

آیرین حقشه برگرده، چون موافقان نظام با بد دفاع کردن از نظام، وجهه نظام رو در نظرش خراب کردند.

مشکل از موافقان نظامه که به دستور قرآن عمل نکردند. قرآن به مومنان دستور داده بین خودشون رحمت بورزند. اما موافقان ویرگولی نظام، به این دستور عمل نکردند.

کسی جرأت داره منکر این قضیه بشه؟

با توجه به امر قرآن مبنی بر «رحماء بینهم» و با توجه به اینکه موافقان نظام به این دستور عمل نکردند، آیرین از این حقّ برخورداره که برگرده.

البته یه چیز رو خوب مشخص کنم: حرف من این نیست ویرگول از خودش رحمت نشون بده و اجازه بده آیرین برگرده. آیرین حق داره برگرده. اگه قرار باشه به آیرین اجازه فعالیت داده نشه، مجوز فعالیت دست‌انداز هم باید باطل بشه، چون اول دست‌انداز برخلاف امر حقّ عمل کرد.

در مورد بازگشت مطالب آیرین، نمیدونم امکانش هست یا نه. امیدوارم ممکن باشه. چون یه سری از مطالبی که توش هیولاسازی صورت نگرفته بودند، حتما باید برگردند. در مورد بقیه‌اش نظری ندارم.

مخصوص مایانار جان: من تناقضی ندارم. اگه میگم حذف مطالب آیرین نقض آزادی بیان نیست، به این دلیله که آیرین هیولاسازی می‌کنه. اما اگه میگم حذف اشتباهه و آیرین باید برگرده، به این معنی است که حذف آیرین برخلاف حق و عدالت و آزادیه.
تو اگه فکر میکنی من تناقض دارم، به این دلیله که هنوز یاد نگرفتی خودت مستقلاً فکر کنی. امیدوارم دیگه فهمیده باشی.

البته نمیدونم آیرین برگرده، چه کار کنه. باز هم می‌خواد هیولاسازی بکنه یا نه. اهمیتی نمیدم.

پ.ن: لازمه در مورد متن قبلی یه توضیح بدم. یکی از رذایل اخلاقی قشر مذهبی همینه که تصور میکنه هیچ ایرادی نداره و هر ایرادی هست از طرف مقابلشه. این اوج وقاحت این قشره. مثلا آقای مرتضوی در جواب اینکه چرا با مخالفان گفتگو نمی‌کنند، گفتند «ما خواستیم گفتگو کنیم، اونها نکردند» یا وقتی بهشون میگم چرا با من گفتگو نمیکنید، میگن «تو بی‌سوادی و خودمطلق‌انگار» (به کامنت ایشون در زیر این متن ارجاع میدم). تمام مشکلات رو می‌اندازند گردن طرف مقابل. حالا میخوام یه کاری کنم. ایشون مدعی هستند من بی‌سوادم. خیلی ساده است. سه تا متن نوشتم در مورد مساله حجاب (این و این و این). هر کسی اثبات کرد تفسیر من اشتباهه، من از نظرم دست میکشم. دارم اعلام تحدّی میکنم. کسی حاضره با من بحث کنه. دوستان مذهبی متن رو دقیق بخونند و بگن کجای حرف من ایراد داره. اگه نمی‌تونن اینقدر به من انگ نزنند.
اما خیالتون رو راحت کنم. نه فقط مقلدان نظام بلکه حتی اگه مراجع تقلید نظام هم بیان، قادر نیستند ادعای من رو ابطال کنند. اگه کسی این کار رو کرد، من وسط جمع داد میزنم غلط کردم. خوبه؟


ویرگول جان درست قضاوت کنآزادی بیانعدل
در کار کلام
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید