ویرگول
ورودثبت نام
Dast Andaz
Dast Andaz
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

ترجیح می‌دهم بمیرم و در زندگی زنم را سربرهنه به مردان غریبه نشان ندهم!!

اقداماتی که رضاشاه در رابطه با حجاب و یا پوشش رایج و عرف شده‌‎ی مردم ایران انجام داد، صحیح نبود. امّا به نظر می‌رسد در ماجرای کشف حجاب زوایای مطرح نشده‎‌ای وجود دارند که گفتن آن‎ها، از پرداختن به برخی حواشی تکراری، قابل توجه‌‎تر و قابل تامل‎‌تر هستند. در این یادداشت به نقل از صفحه ۲۹۹ از کتاب «رضاشاه و شکل‌‎گیری ایران نوین، دولت و جامعه در زمان رضاشاه» نوشته‌‎ی «استفانی کرونین» به حکایت عجیبی اشاره می‌‎کنم که شاید تا الان هرگز در جایی دیگر نخوانده و نشنیده باشید. وقتی این بخش را خواندم به خودم گفتم: «چرا تا حالا کسی این‎‌ بخش از ماجرای کشف حجاب را به من و یا به ما نگفته بود؟!»
  • بر اساس گفته اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی محمدرضاشاه) و خاطرات اسدالله علم، رضاشاه از نظر احساسات فردی تمایلی به سربرهنه کردن زنان خود نداشت، اما به خاطر شرایط زمان و ضرورت‌‎های جامعه (به زعم خود) تن به این کار زد.
  • شمس پهلوی می‌‎گوید وقتی پدرم تصمیم گرفت که با سر برهنه به جشن بزرگ ۱۷ دی برویم به ما گفت:
«این سخت‎‌ترین کاری است که در عمرم کرده‌‎ام، اما باید از شما بخواهم که سرمشق خوبی برای سایر زنان باشید.»
  • و یا اسدالله علم از قول ملکه مادر (مادر محمدرضاشاه) نقل نمود که رضاشاه در مسیر رفتن به دانشسرا برای شرکت در مراسم به او گفته بود:
«ترجیح می‎‌دهد بمیرد و در زندگی زنش را سربرهنه به مردان غریبه نشان ندهد اما چاره دیگری ندارد، چون در غیر این صورت دیگران فکر خواهند کرد ایرانیان وحشی و عقب مانده‌‎اند.»
اشرف، شمس و تاج الملوک در روز کشف حجاب
اشرف، شمس و تاج الملوک در روز کشف حجاب
آخرین یادداشت‎‌ها:

باتری ۱۰۰ فرهاد!

یک درنگ بر هنگِ منگ و لنگِ فرهنگ! (۶)

گفتگو می‌کنم، پس هستم! (۴)

گفتگو می‌کنم، پس هستم! (۳)

ماجرای زیبای آن مجله‌‌ای که دفتر مشق از آب درآمد!

دستور بده مرا تا ابد به خودت تبعید کنند!

گفتگو می‌کنم، پس هستم! (۲)

گفتگو می‌کنم، پس هستم! (۱)

حُسن ختام: به نقل از «تسخیرشدگان (جن زدگان)» نوشته‌‎ی «فئودور داستایفسکی»

دوست من، حقیقت همیشه غیرقابل باور است، این را می‌دانستی؟ برای باورپذیرتر کردن حقیقت، کاملاً ضروری است که مقداری دروغ را با آن ترکیب کنی. آدم‌ها همیشه این کار را کرده‌اند.

کتابحجابتاریخفرهنگایران
«دنباله‌‎روِ هرکسی نباش، ولی از هرکسی توانستی یاد بگیر!» آدرس سایت: dastandaz.com | ویراستی: Dast_andaz@ | ایمیل: mohsenijalal@yahoo.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید