ویرگول
ورودثبت نام
Dast Andaz
Dast Andaz
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

وقتی نمی‌گذرد، باید هُلش بدهی!

- چون می‌گذرد، غمی نیست!

+ وقتی غمی هست، لامصّب اصلاً نمی‌گذرد!

- می‎‌گذرد، ولی تا بگذرد درد کمی نیست!

+ وقتی غمی هست، اصلاً نمی‌گذرد و این نگذشتن است که درد زیادی و شاید زخم زیادی دارد، نه گذشتن!

- وقتی نمی‌گذرد، باید هُلش بدهی!

+ چه جوری؟

- مثل ماشینی که عدل روی ریل راه‌آهن خراب شده و جز با هُل دادن، نمی‌گذرد!

+ یعنی می‌گویی زندگی سخت را باید مثل یک ماشین خراب هُلش بدهیم؟

- دقیقاً، زدی به خال!

+ بحث زندگی است، ماشین نیست که بشود هولش داد!

- زندگی را هم می‌شود هولش بدهی!

+ شوخی‌‎ات گرفته؟

- توی عمرم، هیچ‌وقت این‌قدر جدّی‌‎ نبودم!

+ یعنی خود تو الان داری زندگی‌ات را هُل می‌دهی؟

- بله، پس چی!

+ می‌شود به من هم یاد بدهی؟

- شاید تو نخواهی این‌جوری که من زندگی‎‌ام را هُل می‌دهم، هُل بدهی!

+ حالا تو بگو، شاید خواستم!

- راستش من با سیگار و قلیان زندگی‌‎ام رو هُل می‌دهم!

+ اگر قرار باشد من با این‎‌ها زندگی‌‎ام رو هُل بدهم، ترجیح می‌دهم همان‌جا روی ریل بایستم تا قطار بیاید و از روی من رد شود!

- چرا نارحت می‎‌شوی؟ روش‌های از این بدتر هم هست. من که همان اوّل هم گفتم شاید تو نخواهی با روش‌‎های من زندگی‎‌ات را هُل بدهی، هر کسی باید به روش خودش زندگی‌ کوفتی‌‎اش را هُل بدهد! مثلاً کسانی را می‌شناسم که با موادّ و مشروب، زندگی‌شان را هُل می‌دهند!

+ روش این‌ها که از روش تو هم بدتر است!

- گفتم که روش‌های بدتر هم هست. حالا اگر گفتی چرا من با سیگار و قلیان زندگی‌ام را هُل می‌دهم و این‌‎ها با موادّ و مشروب؟!

+ نمی‎‌دانم. خودت بگو.

- ماشین من که روی ریل مانده، ماشینی است که می‎‌شود با سیگار و قلیان هُلش داد ولی ماشین این‎‌ها را با سیگار و قلیان حتی نمی‎‌توان تکان داد، چون ماشین زندگی‎‌شان که روی ریل مانده است از ماشین من سنگین‌تر است!

+ یعنی هیچ راه دیگری برای هُل دادن زندگی نیست؟

- چرا! یک یارو را می‎شناسم که زندگی‎‎‌اش را با خواندن کتاب هُل می‎‌دهد!

+ باز هم صد رحمت به این یارو! ولی کتاب هم به درد من نمی‎‌خورد، یک راهی بگو که به دردم بخورد!

- یک سری هم هستند که با زن‌ها، زندگی‌شان را هُل می‌دهند!

+ یعنی با ازدواج؟

- [با خنده] نه بابا. دلت خوش است‌، توی این اوضاع دیگر کدام آدم گاگولی ازدواج می‎‌کند؟ این‎‌‌ها هر روز را با یک زن سر می‌کنند!

+ خودت که می‌‎دانی این یکی هم کار من نیست. با ازدواج نمی‌شود زندگی را هُل داد؟!

- خیلی‌ها فکر می‌کردند می‌شود و شد ولی خیلی‌ها هم فکر می‌کردند می‌شود، ولی نشد!

+ چرا خیلی‎‌ها فکر می‎‌کردند می‎‌شود و شد و خیلی‎‌ها فکر می‌کردند می‌شود، ولی نشد؟

- بستگی به طرفی دارد که انتخاب می‌کنند. یکی طرفی را انتخاب می‌کند که به او کمک می‌کند تا ماشین زندگی‌‎اش را هُل بدهد، ولی یکی هم طرفی را انتخاب می‌کند که نه تنها به او کمک نمی‌کند تا بتواند ماشین زندگی‎‌اش را هُل بدهد، بلکه می‌نشیند داخل آن ماشین روی ریل مانده و سنگین‌ترش هم می‌کند. آن‌وقت آن هُلی هم که قبلاً می‌توانست بدهد را دیگر نمی‌تواند بدهد و قطار سر می‎‌‌رسد!

+ ای بابا، همین جوری هم از ازدواج می‌‎ترسیدم با این حرفی که تو زدی ترسم بیشتر هم شد!

- این را هم بگویم که نگویی نگفتی. برخی هم خیال می‎‌کنند دارند زندگی‎‌شان را هُل می‌دهند امّا یکهو از خواب غفلت بلند می‌‎شوند و می‎‌‌بینند که قطار روزگار با تمام واگن‎‌هایش از روی ماشین زندگی‎‌شان رد شده است. مثل خود من، مثل آن‌هایی که برای هُل دادن زندگی‌شان، به موادّ و مشروب و زن پناه می‌برند.

+ کاری نداری، من بروم فکر کنم ببینم این ماشین موتور نیم‌سوز روی ریل مانده‌ی زندگی‌‎ام را چه جوری باید هُل بدهم!

- برو به امان خدا. امیدوارم یک راه خوبی پیدا کنی.

دو یادداشت پیشین:
https://virgool.io/@Jalal-Mohseni-Sh/%D8%AC%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%90-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-ie0g54byuisl
https://virgool.io/@Jalal-Mohseni-Sh/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%8F%D9%84-%D9%88-%DA%86%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-pihbcdw9kpj6
برای دستیابی به لینک‎ آخرین و تنها دسته‌‎بندی نوشته‌‎های دست‌‎انداز، می‌توانید به این یادداشت مراجعه کنید.
اگر دوست داری بنویسی ولی نمی‌دونی چی بنویسی، یه سری به پُست پایان‌نامه‌‌‌ی دست‌انداز! (آخرین گاهنامه) بزن!
اگر وقت دارید: به نوشته‌های هشتگ «حال خوبتو با من تقسیم کن» سر بزنید و اگر خودتان حال خوبی برای تقسیم داشتید، لطفاً دست دست نکنید و آن را با این هشتگ بین دوستان خودتان تقسیم کنید. بِسم‌ِ‌الله.
حُسن ختام: ای دل همین‎جا لنگ شو!
https://soundcloud.com/triolet-band/triolet1?in=mana-hala/sets/new-private-playlist
گفت‌و‌گوبگومگودلنوشتهداستانزندگی
«دنباله‌‎روِ هرکسی نباش، ولی از هرکسی توانستی یاد بگیر!» آدرس سایت: dastandaz.com | ویراستی: Dast_andaz@ | ایمیل: mohsenijalal@yahoo.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید