جهانبخش جهانزمین·۲ سال پیشیادداشتی بر «اوندین» ساخته کریستین پتزولد (2020)آنچه «اوندین» را از سطح یک فیلم عاشقانه ساده فراتر میبرد، ارتباط ارگانیک میان اجزا مختلف فیلم در ساحتهای فرم و محتواست.
جهانبخش جهانزمین·۲ سال پیشیادداشتی بر «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی (1355)تماشای «شطرنج باد» پس از چهل و پنج سال موهبتیست که موجب آزادسازی پتانسیلهای پیشگویانهی فیلم در باب جامعهی ایران مدرن میشود.
جهانبخش جهانزمین·۲ سال پیشیادداشتی بر «طعم چای سبز روی برنج» ساخته یاسوجیرو ازو (1952)ازو با طرح «گفتگو» به عنوان راهحلی جهت بازتعریف هویت ژاپنی در دوران مدرن، رابطهای دیالکتیکی میان «سکوت» و «گفتگو» برقرار میکند.
جهانبخش جهانزمین·۲ سال پیشیادداشتی بر «کار خوب» ساخته کلر دنی (1999)«کارِ خوب»، شاهکار «کلر دنی»، توجه ویژهای به بدنها و حرکاتشان دارد. ...
جهانبخش جهانزمین·۵ سال پیشیادداشتی بر «شیون» ساختهی نا هانگ-جین (2016)مرز میان خیر و شر چیست؟ آیا اساساً چنین مرزی وجود دارد؟ در طول بیش از یک قرن عمر سینما، ژانر وحشت پاسخهای متعددی به این پرسش بنیادین بشر د…
جهانبخش جهانزمین·۵ سال پیشبیهمتا (در ستایش بهرام بیضایی)کارنامه بهرام بیضایی به عنوان یکی از تاثیر گذارترین چهرههای فعال در عرضه هنرهای نمایشی ایران در چند دهه اخیر، حداقل از دو زاویه ...
جهانبخش جهانزمین·۵ سال پیشتاریخ با کسی شوخی نداره! (یادداشتی بر رمان «خون خورده» اثر مهدی یزدانیخرم)جدیدترین رمانِ مهدی یزدانیخرم علاوه بر بهرهمندی از ویژگیهای مثبت دو تجربهی پیشینِ نویسنده، از نواقصِ کمشمار آن آثار نیز عاریست. اگر ب…
جهانبخش جهانزمین·۵ سال پیشجذابیتِ پنهان خشونت (یادداشتی بر «ویدئوی بنی» ساختهی میشائل هانکه)در فیلم قاره هفتم هانکه زایش خشونت از دل مدرنیته محض را به تماشاگر نشان داده بود، اما در ویدئوی بنی، خشونت و مدرنیته به موازات هم ...
جهانبخش جهانزمین·۵ سال پیشسلاخی مدرنیته (یادداشتی بر «قارهی هفتم» ساختهی میشائل هانکه)یک کشور مدرن اروپایی؛ یک خانواده سه نفره ی مرفه؛ پدر و مادر و یک دختر خردسال. شرایط قاعدتا نمیتواند از این ایده آل تر باشد اما ...
جهانبخش جهانزمین·۵ سال پیشسرود سرخ* (یادداشتی بر «فریادها و نجواها» ساختهی اینگمار برگمان)نخستین چیزی که در مواجهه با فیلم فریادها و نجواها توجه را به خود جلب میکند، کاربرد بسیار فراوان رنگ قرمز در تزیینات داخلی خانه است. این ...