آرزو رضایی مجاز·۱ سال پیشای تاریخ، ما را به یاد داشته باش (مکثی بر سنت سرکوب زنان)«مری بییرد» در تصریح استعارهی «سقف شیشهای» که به موانع نانوشتهای اشاره دارد که زنان را از صعود به مراتب حرفهای بازمیدارد -بهگونهای…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیشملاحظهای بر برساخت «مردم» و دال تهی «نمایندگی»«سیاست و سرنوشت» عنوان کتابی از «گمبل» است که بیراه نیست، اگر نام آن را سرفصل سالهای سرگردانی «ما» در برهوت خطابهای طبقهی حاکم بگذاریم…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیشدر ستایش «سرپیچی» و ماهیت ضداستبدادی «پرسش»در دقیقهی جدلی، در فرم منقلب و محتوایی که به انقلاب تنداده؛ ایستادن و پرسشکردن از وضعیت، خودْ یک کنش انقلابی خواهد بود. هرچند «ما»ی ایرا…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیش«ژن، ژیان، ئازادی» پس زخمها اشارت میکردند به راوی...سال ۸۸ بود؛ در روزهایی که حاکمیت داشت از «کودتای رنگی ناموفق» میگفت و دیسکورس «فتنه» از تمامی راهروهای قدرت میگذشت و کف خیابان را تکان می…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیشبرچسب «منحرف» و مشارکت پنهان در سرکوب «متفاوتها»رابطهی قدرت و مفهوم انحراف تا چه حد برسازندهی عادیسازی برچسبزنی و هژمونی لیبلینگ کجرو از سمت ماست؟ آیا از دیگرسو، تگ منحرف بر کسی یا…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیش«تونل» و ملاحظهای بر سوژهی چندپاره? ژاک لَکان، انسان را ناپایدار و ارضانشده، موجودی نهیگانه و خودمختار، بلکه فرآیندی همواره در حال ساختهشدن و همیشه متناقض میبیند. اگر ای…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیشمکانیسم بیگانهسازی (چگونه نسبت اتوریتههای ساختاری با مسائل اجتماعی دستکاری میشود؟)✍? «جیمز جورج فریزر» توضیح میدهد که چطور گرامیداشت روح غله در صورت حیوان، دل انسان بدوی را به پرباریِ محصول در سال آینده گرم میکرد. وی ا…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیشچرا پروژهی «فمتریپ» یکی از چرخدندههای ماشین سرکوب است؟پروژهی «فمتریپ»? در سنت مملکتداری ایران، جامعه بهعنوان «رمه» یا بعدها «امت» را در مقام استعاری، کلّیتی چون بدن انسان در نظر میگرفتند.…
آرزو رضایی مجاز·۲ سال پیشدر ستایش «پرسش» بهمثابهی «سرپیچی»طرح از: آنجل بولیگان? «چیزی که مرا بهعنوان سوژهی فاعل میسازد، سؤال من است»؛ این سخن «لکان» را میتوان در حد فاصل میان عاملیت و تابعیت، ک…