مهران قندی·۴ سال پیشتامّلاتی دربارۀ وجوه پیچیدگی و بلاغت در سنّت قصیدهسرایی فارسی (1)تحلیلی از ساختار و معنا در یکی از قصاید دقیقی طوسی و برخی پیشنهادهای مقدّماتی
مهران قندی·۴ سال پیشهنر به مثابهی فنهنر، بهمثابهی فن[1](چند نکته و چند بریده)پیشگفتارآن دسته از اندیشههای مرتبط با نظریّه و تاریخ ادبیّات، که به نام روش «فرمال» (the forma…
مهران قندی·۴ سال پیشرستاخیز کلمات (بخش دوم)همانگونه که کلمات آشنا شده و میمیرند و آثار هنر کلامی (ادبیّات) نیز به همان سرنوشت دچار میشوند: سفر از شعر به نثر. آنها دیگر «دیده نمی…
مهران قندی·۴ سال پیشرستاخیز کلمات (بخش نخست)رستاخیز کلمات*«رستاخیز کلمات» (resurrecting the word[1]) نخستین مکتوب فرمالیستهای روسیه است. ویکتور شکلوفسکیِ بیستویکساله، در سال 1914 آ…
مهران قندی·۴ سال پیشآموزش همگانی زبان و ادبیّات «ملّی»در سال 1919، کمیتهی آموزش بریتانیا، گروهی را بهسرپرستی سِر هنری نیوبولت، مسئول بررسی جایگاه «انگلیسی» (زبان و ادبیّات) در برنامههای درسی…
مهران قندی·۵ سال پیشچیستی و بنیادهای سبکشناسیبحثی در چیستی و چگونگی رشتهی سبکشناسی و بنیادهای نظری مطالعات سبکشناختی متون ادبی، برگرفته و برگردانده از دستنامهی سبکشناسی کمبریج
مهران قندی·۵ سال پیشطرح بحثی دربارهی بلاغت ساختارهای نحوی در شعر فرّخی سیستانیاین بخشی از یک نوشتهی مفصّل دربارهی سبک فرّخی سیستانی در قصیدهسرایی (و آن هم بخشی از پژوهی بسیار گستردهتر در سبکشناسی و جریانشناسی دو…
مهران قندی·۵ سال پیشدر جستوجوی سیمای نویسنده از پس نوشته (1)«سبک خود فرد است.» عبارتی پرآوازه در تارخ نظریهی ادبیات و سبکشناسی که بارها و بارها نقل قول شده اما آیا همواره از آن درک درستی وجود داشته…