محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۲ سال پیشذهن و واقعیت | بخش سومدر ادامه بررسی نظریههای ادراک و سنجش تطبیقی با واقعگرایی فلسفی، نظریه قیدی سعی دارد اشکالات وارد بر ادراک حسی در مسئله خطای حسی را حل کند
محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۲ سال پیشزایشگاه علم؛ نحوه پیدایش معرفت بشریهمیشه در تاریخ علم و دانش، حرف از دانشمندان و فیلسوفان صاحب فکر به میان میآید. اما چه میشود که آن فکر شکل میگیرد؟ احتمالا این مهمتر است.…
محمد حیدری·۲ سال پیشمجبوریم و/یا مسئولیمفیلم مجبوریم، بیننده را در یک دوراهی اخلاقی قرار میدهد و همین قضاوت کردن سبب صف بندی مخاطب در قبال این پدیدهی اجتماعی میشود
محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۲ سال پیشتأملات فلسفی در علم | محمد حیدریادراک و فهم طبیعت توسط آدمیان تکامل و تغیر فراوان دیده. این فهم از اندیشه های اساطیری تا عقلی فلسفی بوده. علم چگونه از سلف خود فاصله گرفت؟
محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۳ سال پیشچرا طرفداری کردن مهم و البته خطرناک است؟چرا طرفداران فوتبال اینچنین سویه دار و پافشار اند بر سر طرفداری خود؟ طرفداری چه منطقی دارد؟ آیا بنیادی عقلانی دارد یا تجربی؟
محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۳ سال پیشذهن و واقعیت؛ آگاهی و ادراک در نسبت با علم طبیعیِ تجربی | محمد حیدریآیا این درست است که آنچه را که می بینیم یا بطور کلی حس میکنیم، همان واقعیتی است که وجود دارد؛یعنی پدیدارشدگیِ اشیاء معادل وجود شناسی است…
محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۳ سال پیشذهن و واقعیتآنگاه که در فلسفه ذهن سخن از آگاهی و شناخت به میان می آید، تا چه اندازه با واقعیتی تجربی مواجهیم؟نسبت میان آگاهی و واقعیت و علم تجربی چیست…
محمد حیدریدرمغز و فلسفه ذهن·۳ سال پیشعلم برای علم یا علم برای عمل؟!هدف علم را فربه سازی خود علم باید دانست یا وسیلت تحقق هدفی دیگر؟ یا هر یک به دیگری کمک میکنند؟
محمد حیدری·۳ سال پیشراسل و اراده آزاددیدگاه راسل در مورد اراده آزاد بیشتر بعلت باور عمیق او به ناموجه بودن متافیزیک، بسوی نفی علیت و وجود عوامل فیزیولوژیک در اعمال بشری است.
محمد حیدری·۴ سال پیشانقلابی قلابی؛ چرا انقلابها دچار تحول معنایی میشوند؟تلقی امروزین از "انقلابی"، فرسنگها با تلقی صدر انقلاب فاصله دارد. در اینجا به این موضوع بصورت تاریخی-فکری پرداختهام.