معرفی مجموعه‌ی چهل جلدی کتاب برای نوجوانان و جوانان

مقدمه:

ای کاش خیلی پیش از این‌ها با این فهرست چهل جلدی آشنا شده بودم. تا یک ماه پیش اصلاً از وجود این مجموعه هیچ اطلاعی نداشتم. یکی از آثار ادبی_عرفانی آقای سید یحیی یثربی را مطالعه کردم. این‌قدر مجذوبِ آن شدم که رفتم به دنبال کتاب‌های دیگر ایشان تا این‌که رسیدم به کتاب کوچکی به نام «مرگ». کتاب «مرگ» را که تهیه کردم، متوجه شدم این کتاب زیرمجموعه‌ای از چهل جلد کتاب است که به همّت «کانون اندیشه جوان» و از سوی نویسندگان کاردرست نوشته شده‌اند. مطالب کتاب‌ها برگرفته از نهج‌البلاغه و دیگر آثار مربوط به حضرت امیر علیه السلام هستند که به زبان خیلی ساده و خلاصه، برای نوجوانان و جوانان، به‌روزرسانی شده‌اند. البته شما در هر سنّی که باشید می‌توانید از خواندن این کتاب‌ها لذّت ببرید.

شرح «کانون اندیشه جوان» در خصوص این مجموعه:

در تدوین این مجموعه به مخاطبان اصلی آن یعنی جوانان ۱۹ تا ۲۴ ساله و ویژگی‌های متنوع آنان چون گرایش‌های سیاسی، مقتضيات سنّی و روح عطشناک آن‌ها نسبت به مسائل معنوی و... توجه خاص شده است. از این رو پدید آوردن آثاری در خور و مناسب برای این [عزیز] ان، از حساسیت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. در این سلسله دفاتر کوشش بر آن است که:

۱. در هر دفتر به تنهایی بحث مستقلی مطرح و به پرسش و شبه‌های اساسی پاسخ داده شود.

٢. مفاهیم و اصطلاحات کلیدی در آغاز هر دفتر به زبان ساده تبیین و تشریح شود.

٣. به سلائق و علایق و حساسیت‌های نسل نو توجه کافی مبذول گردد.

۴. از نثری روان، جذاب و جوان پسند برخوردار باشد.

عناوین دفاتر چهل‌گانه آشنا، به همراه نام نویسندگان و تصویر جلد آن‌ها:
ا. «روایت دریا» اثر «محمد محمدیان»:
۲. «شرحه شرحه» اثر «محمد محمدیان»:
٣. «امام علی علیه‌السلام و هنر» اثر «محمد دشتی»:
۴. «حقوق متقابل مردم و حکومت» اثر «محمدحسن قدردان قراملکی»:
۵. «حرف‌های فیروزه‌ای» اثر «حسین سیّدی ساروی»:
۶. «برادری داشتم که...» اثر «محمد محمدیان»:
٧. «اوصاف عارفان» اثر «صادق محمودی»:
۸. «جوان» اثر «محمدجواد رودگر»:
۹. «نیاز» به دین اثر «حسن یوسفیان»:
۱۰. «آسیب شناسی حکومت دینی» اثر «مرتضی (نادر) شکرالهی»:
۱۱. «مخالفان سیاسی» اثر «سیدمهدی منصوری»:
۱۲. «قاسطین، مارقین و ناکثین» اثر «محمدمهدی بهاروند»:
۱۳. «نظارت بر دولت» اثر «سیدجواد طبسی مروجی»:
۱۴. «تصمیم‌های بزرگ جوانی» اثر «محمدباقر پورامینی»:
۱۵. «اعتدال» اثر «علی کریمیان»:
۱۶. «اقلیت‌های دینی» اثر «روح‌الله شریعتی»:
۱۷. «ریزش‌ها و رویش‌ها» اثر «محمدباقر پورامینی»:
۱۸. «سیاست» اثر «علی ذوعلم»:
۱۹. «رهبر و رهبری» اثر «حسین جوان آراسته»:
۲۰. «خودی و غیرخودی» اثر «اسماعیل علیخانی»:
۲۱. «اصلاحات» اثر «سید حسین هاشمی»:
۲۲. «اصول‌گرایی» اثر «محمدجواد رودگر»:
۲۳. «رابطه هست‌ها و بایدها» اثر «حسن معلّمی»:
۲۴. «خردورزی» اثر «احمد حسین‌شریفی»:
۲۵. «پرستش» اثر «حسین روحانی‌نژاد»:
۲۶. «مرگ» اثر «سید یحیی یثربی»:

تنها کتاب این مجموعه که به طور کامل خواندم و در ادامه بخش‌هایی از آن‌را برای شما بازنویسی خواهم کرد.

۲۷. «اصول مدیریت و وظایف مدیران» اثر «حسین خنیفر»:
۲۸. «دوستی» اثر «احمد رمضانی»:
۲۹. «آزادی سیاسی» اثر «احمد جهان‌بزرگی»:
۳۰. «اخلاقِ کارگزاران» اثر «علی‌اکبر ذاکری»:
۳۱. «امنیت اقتصادی» اثر «ناصر جهانیان»:
۳۲. «کار و تولید» اثر «حسن نظری»:
۳۳. «زمینه‌ها و موانع تحقق عدالت اقتصادی» اثر «محمد حکیمی»:
۳۴. «پلورالیزم دینی و سیاسی» اثر «عبدالحسین خسروپناه»:
۳۵. «حکومت و مشروعیت» اثر «سجاد ایزدی»:
۳۶. «شهید و شهادت» اثر «طوبی کرمانی»:
۳۷. «آیین کشورداری» اثرِ «محمدصفر جبرئیلی»:
۳۸. «چالش‌های دین» اثر «سید فضل‌الله حسینی»:
۳۹. «اخلاق سیاسی» اثر «مقصود رنجبر»:
۴۰. «علم و عالم» اثر «سیدمحمد واسعی»:
بخش‌هایی از کتاب «مرگ» اثر «سید یحیی یثربی»:

آرزوها، اگر به موقع مهار نشود، انسان را به حیوان و حیات انسان را به زندگی حیوانی تبدیل می‌کند و در حیات حیوانی زندانی می‌سازد. على علیه‌السلام در بازگشت از جنگ صفین در حاضرین (منطقه ای میان شام و عراق) به امام حسن علیه‌السلام چنین نگاشت:

مبادا دنیازدگیِ مردم و ستیز آنان بر سر جاه و مال دنیا تو را بفریبد.. این دنیازدگان همانند سگان هارند که به جان یکدیگر افتاده‌اند. نیرومندشان ناتوان را می‌خورد و بزرگشان بر کوچکشان رحم نمی‌کند. (نهج البلاغه، نامه ۳۱.)

آن حضرت دنیاجویی و دل سپردن به آرزوهای مادی را ویژگی کوردلان اهل غفلت می‌داند و می‌فرماید:

دنیا، نهایت چشم‌انداز کوردلان است که در آن سوی دنیا چیزی نمی‌بینند. اما نور بینایی صاحبان بصیرت، ساحت دنیا را در می‌نوردد و سرای جاویدان را در آن سوی دنیا می‌بیند. به همین دلیل است که انسان آگاه به دنیا دل نمی‌دهد؛ در حالی که همین دنیا برترین منظور و مقصود کوردلان است. اهل بصیرت از دنیا توشه می‌گیرند؛ در حالی که اهل غفلت، همه چیز را وسیله به دست آوردن دنیا می‌دانند. (نهج البلاغه، خطبه ۱۳۳ .)

امام علی علیه‌السلام دل سپردگان به آرزوها را فریب خوردگانی بی‌مقدار می‌داند که سود را زیان و زیان را سود می‌پندارند.

دنیا، نهایت چشم‌انداز کوردلان است که در آن سوی دنیا چیزی نمی‌بینند. اما نور بینایی صاحبان بصیرت، ساحت دنیا را در می‌نوردد و سرای جاویدان را در آن سوی دنیا می‌بیند. به همین دلیل است که انسان آگاه به دنیا دل نمی‌دهد؛ در حالی که همین دنیا برترین منظور و مقصود کوردلان است. اهل بصیرت از دنیا توشه می‌گیرند؛ در حالی که اهل غفلت، همه چیز را وسیله به دست آوردن دنیا می‌دانند. (نهج البلاغه، خطبه ۱۳۳.)
مگر شما در جای گذشتگان به سر نمی‌برید؛ آنان که عمرشان بیش‌تر و آثارشان پایدارتر و آرزوهایشان درازتر و شمارشان افزون‌تر و لشكرشان انبوه‌تر بود. دنیا را تا حد پرستش دوست می‌داشتند، اما رخت بربستند و رفتند بی‌توشه و مرکب. آیا شنیده‌اید که دنیا سپر بلای آنان شود یا به گونه‌ای یاریشان رساند و مهربانی‌شان کند؟! نه، هرگز! بلکه سرانجام، دنیا آنان را بر زمین زد و پوست و گوشتشان را درید و با رویدادهای سخت و مصیبت‌های گران، خوارشان گردانید. دنیا با آن مهربانان به ستیزه برخاست. هر چه عشق و ایثار ورزیدند، جز بی‌وفایی و کینه ندیدند. همه از دنیا رفتند در حالی که جز گرسنگی توشه‌ای نداشتند و جز سختی در پیش ندیدند و سراپا تاریکی و پشیمانی گشتند. (نهج البلاغه، خطبه ۱۱۱ .)
سروش غیب پیوسته آواز می‌دهد که سرانجام زایش، مرگ است و پایان گردآوری، فروپاشی است و نهایت آبادانی، ویرانی است. (نهج البلاغه، حکمت ۱۳۲ .)

روشن است که اگر بنیادِ جهان بر بقا و ثبات بود نسل‌های نخستین می‌ماندند و نوبت به ما نمی‌رسید. آری، بقای دنیا بر فنا است و زندگی‌اش زاده‌ی مرگ است و به قول سهراب سپهری «ریه‌های لذت، پر [از] اکسیژن مرگ است.

  • سهم مرگ در فهمِ زندگی:

می‌گویند هر چیز را با ضدش می‌توان بازشناخت. از مصداق‌های این حقیقت موضوع زندگی و مرگ است؛ زندگی را تنها در سایه مرگ می‌توان شناخت. اگر زندگی همیشگی بود، کمتر کسی به چیزی جز خود زندگی توجه می‌کرد. هر چه از این زندگی بگذرد و هر چه بیشتر با کامیابی همراه شود، بیش‌تر دلچسب و فریبنده می‌شود و انسان به طول عمرش بیش‌تر از زندگی وابسته می‌گردد. علی علیه‌السلام در نامه‌ای به معاویه چنین تذکر می‌دهد:

دنیا انسان را چنان به خود سرگرم می‌سازد که نمی‌تواند به چیزی دیگر توجه کند. دنیازدگان هر چه از دنیا کامیاب‌تر گردند، بر دلبستگی و آزمندیشان افزوده می‌شود و هرگز به داشته‌ها دل خوش نمی‌کنند و به دنبال چیزهایی خواهند بود که هنوز به دست نیاورده‌اند. (نهج البلاغه، نامه ۴۹ .)

در این میان، آنچه انسان را از دنیا‌زدگی باز می‌دارد و سمت مسائل مهم‌تر می‌کشاند مرگ و ناپایداریِ حیات دنیوی است. انسان تنها در سایه‌ی توجه به مرگ در ارزیابی امور دنیوی به راه درست می‌رود و می‌تواند خود را از دنیازدگی نجات بخشد؛ زیرا دنیا با توجه به مرگ ارج و منزلت خود را از دست می‌دهد؛ چنان که على علیه‌السلام دنیادوستان را هشدار می‌دهد:

آیا چنین دنیایی را هدف خویش قرار می‌دهید و با آرامش بدان دل می‌بندید؟! دنیا چه خانه‌ی بدی است برای خوشبینان که خطرهای را نادیده می‌گیرند. بدانید و بی‌گمان می‌دانید که دنیا را رها می‌کنید و از آن کوچ خواهید کرد. عبرت گیرید از کسانی که می‌گفتند: «چه کسی از ما نیرومندتر است؟» ولی آنان را به گور سپردند، بی هیچ تشریفاتی، با تن‌پوشی از خاک در کنار استخوان‌های پوسیده...، در جمعی که گرچه باهمند، تنهایند و هرچند همسایه یکدیگرند، از یکدیگر دورند. (نهج البلاغه، نامه ۱۱ .)
مطلب قبلیم:
https://virgool.io/@Jalal-Mohseni-Sh/%D9%85%D9%8E%DA%AF-%D9%85%D9%8E%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B7%D9%86%D8%B2-vjefnkbmm8hb
دوستان علاقه‌مند به "نوشتن"! به گاهنامه‌ی شماره بیست و یک، سر بزنید و برای موضوعات مطرح شده در آن مطلب بنویسید و در صورت برنده‌شدن، کتاب جایزه بگیرید. فقط تا آخر ماه آذر فرصت دارید.
https://virgool.io/Gahnameh-Dast-Andaz/%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%B2%DB%B1-rwrvugbym5bm
پُست‌های نوشته شده برای موضوعات گاهنامه‌ی شماره بیست و یک، تا این لحظه (به ترتیب):

من و یک لنگه جوراب اثرِ قدیمی

دوستت دارم :) اثرِ ♦ P⩑R§Δ ♦

دزد کاکل به سر های های?‍♀️ اثرِ نگین

قشنگ ترین های عمرم، تا امروز، تا اینجا! اثرِ یارا?

سفرنامه بشرویه | بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! اثرِ mohsen mahmoodzadeh

دوستت دارم مثل... اثرِ مصطفی محمدی

دوستت دارم، مثل سگ اثرِ Soshyant

دوستت دارم مثل... اثرِ کانر

دوستت دارم مثل ... ( گاهنامه دست انداز ) اثرِ ali nn

دوستت دارم مثل ... اثرِ فاطمه نصیری خلیلی

دوستت دارم مثل...یک جن عاشق! اثرِ صدای ماه

دوستت دارم، مثل ... ! اثرِ paree.s

قشنگ ترین های عمرم: خانه! اثرِ نآهید محمدی:)

تلقین اثرِ کانر

وجدان وجدان ها را دست کم نگیرید! اثرِ ???????

دوست دارم مثل… :) اثرِ Miya

روانی... اثرِ paree.s

قصّه‌ای، برای جلب رضایتِ قاتل!( گاهنامه دست انداز ) اثرِ ali nn

دوستَت دارَم مِثل:) اثرِ ʑ.ɘ

دوستت دارم مثل دوست داشتن اثرِ مینو

پنجره اثرِ ناهید محمدی

یکی از قشنگ ترین های من و خیلی ها؛ نوعی سبک ایده آل زندگی اما خیالی اثرِ Masih

پارادوکس یک استکان همین حالای ساده با دو قاشق مربا خوری خیال در ساعت ۲۵ نیمه شب اثرِ Masih

مرگ من تماشایست :) اثرِ ???????

دوستت دارم مثل... اثرِ ࿇Koner࿇

عزیزم دوستت دارم اثرِ L.E.Na

رفتارهای ما پیچیده است! اثرِ پروکسیما میم را

آن موقع ها...! اثرِ paree.s

مضارع التزامی اثرِ Masih

رسیدیم! اثرِ س.مرتضی موسوی

روتین خسته کننده ی زندگی ام در این روز های بی تو بودن اثرِ paree.s

قصه ای برای قاتل عزیزم! اثرِ یارا?

اتفاقاتی که میافتند! اثرِ paree.s

غروب پاییزه اثرِ هادی اقبال

۱ شب اثرِ پیدا شد !

گربه‌ای که تمام فلافل‌های شهر را خورد اثرِ Salarovski

شاید... اثرِ ࿇Koner࿇

صدای ماه اثرِ کانر

اسکله اثرِ احمد نهازی

{متن} | باید برم اثرِ سورنا

من زنده‌ام ❗اثر ‌?????? ?????

همین که سوار شدیم کافیه! اثرِ ࿇Koner࿇

تولد در لس‌آنجلس ? اثرِ ‌?????? ?????

رفیق شهید من ♡ اثرِ ‌?????? ?????

نازبانو اثرِ نفیسه خطیب پور^^)

همان زمستانی که گرم نبود اثرِ Lizard =)

سالروز پوچ اثرِ Sadra.M.P

اتاق بازجویی اثرِ dark astronaut

هذیان های افکار پریشان قلم! اثرِ کانر

دوستت دارم مثل... اثرِ ــــثَــــ

  • امیدوارم در پست بعدی، اسم شما و مطلب‌تان نیز جزو این فهرست دوست‌داشتنی باشد.
  • هر عزیزی هم که برای گاهنامه، پُستی نوشته ولی در این فهرست نیست، لطفاً در قسمت نظرها تذکر بدهد تا فهرست را تصیحح کنم. با تشکر از تمام همراهان وفادارِ وفاپیشه.
اگر وقت دارید: به نوشته‌های هشتگ «حال خوبتو با من تقسیم کن» سر بزنید و اگر خودتان حال خوبی برای تقسیم داشتید، لطفاً دست دست نکنید و آن را با این هشتگ بین دوستان خودتان تقسیم کنید. بِسم‌ِ‌الله.
حُسن ختام:
https://www.aparat.com/v/yGrd5/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%DB%8C_-_%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87_%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1
پوستر مطلب: